Betrayed (1954)

Alternatieve titel: De Dood Wachtte Tevergeefs

Thriller / Oorlog

geregisseerd door Gottfried Reinhardt
met Clark Gable, Lana Turner en Victor Mature

Als Carla Van Owen tijdens de Tweede Wereldoorlog een spionne voor de geallieerden wordt, moet zij informatie overbrengen van kolonel Pieter Deventer, die op zijn beurt in contact staat met het Britse leger, naar 'The Scarf', de leider van een ondergrondse Nederlandse verzetsbeweging. Als de Duitsers echter keer op keer op de hoogte blijken te zijn van hun plannen, groeit het besef dat één van hen een verrader is.

avatar van narva77
Speelt zich af in Nederland.

En daarom speelt er een irritant draaiorgelmuziekje tijdens de hele film. Verder een weinig noemenswaardige film met een zwak plot.

avatar van Quentin
Ook opgenomen in Nederland (Sittard om precies te zijn), mijn oma vertelde net dat ze de opnamen heeft meegemaakt en Gable aldaar heeft gezien

neo (crew)
Herkende Delft erin.

avatar van Brix
Aardige oorlogsfilm met sterren cast.

Clark Gable is goed in zijn rol.
Lana Turner eveneens, en Wilfrid Hyde White heeft een sympathieke kleinere rol.
Victor Mature acteert,zoals meestal, wat 'over the top'.
Ik vond hem wat minder goed gecast.
Niet dat ik hem een slecht acteur vind, maar hij moet hier een Nederlander uitbeelden, en dat is 'een brug te ver' voor hem a.h.w.
Hij is gewoon het juiste type niet.

Verder zijn de vele bijrollen met bekwame acteurs bezet.
Voor Nederlanders is het feit dat de film daadwerkelijk, op diverse locaties, in ons land is opgenomen een leuk extra.

avatar van Humphrey
Brix schreef:
Aardige oorlogsfilm met sterren cast.
Clark Gable is goed in zijn rol.
Lana Turner eveneens, en Wilfrid Hyde White heeft een sympathieke kleinere rol.
Victor Mature acteert,zoals meestal, wat 'over the top'.
Ik vond hem wat minder goed gecast.
Hij is gewoon het juiste type niet.

Helemaal mee eens.
Toch komen sommige zaken erg stuntelig over zoals gevechten, materieel. Maar gelet op het jaar van productie, best genietbaar. Een 3*.

avatar van Darbie
Bijzonder aimabele ( geheel niet waarheidsgetrouwe) oorlogs- spionage film.
Mooie ingetogen, wat fletse, kleuren en deels opgenomen in Nederland.

(ook Monnickendam is te herkennen.)

avatar van Dogie_Hogan
Verkrijbaar op dure DVD-R bij Warner Archive.

avatar van Brix
Vannacht heb ik deze film nog eens bekeken, deze keer op de Duitse TV, die geen beste kopie ter beschikking had.
Nog aardig genoeg om nog eens te zien, dat wel.
Maar de hoofdreden voor deze nieuwe kijkbeurt was om de Nederlandse locaties nog eens aandachtig te bekijken.

Erg leuk om de scènes te herkennen die werden opgenomen op de markt van Sittard, de Maastrichtse Markt, en in het raadhuis van Maastricht.
Vooral omdat ik zelf vaker binnen ben geweest in een van de kamers die als locatie dienst deed.

Deze keer stoorde ik mij wel wat meer aan de over-acting van Victor Mature moet ik zeggen.
En de laatse scènes, waarin de draadjes van het verhaal bij elkaar komen werden vervelend door de omslachtige uitleg.
Veel te veel dialoog.
Na aardig wat actie zakt het tempo naar beneden nul.
Jammer.

Wel bijzonder dat die grote Hollywood sterren destijds hier vlakbij filmden.

Overigens was ook Lex Barker, toen nog Tarzan acteur, destijds in ons land.
Die was op bezoek bij zijn vrouw Lana Turner, die in de film een hoofdrol heeft.
Ik heb nog aardig wat krantenknipsels, waarin de pers veel aandacht aan beiden besteedde.
Nog meer dan aan de opnamen van de film zelf lijkt het wel.
Er zijn legio foto's gemaakt van het paar.