Síla Lidskosti - Nicholas Winton (2002)

Alternatieve titel: The Power of Good: Nicholas Winton

1 stem

Tsjechië / Slowakije
Documentaire / Oorlog

geregisseerd door Matej Minac
met de stem van Joe Schlesinger, Nicholas Winton en Karel Reisz

De jonge Britse effectenhandelaar Nicholas Winton organiseerde in 1939 tussen 13 maart en 2 augustus in totaal zeven treintransporten en één vliegreis om 669 kinderen vanuit Praag naar Groot-Brittannië te brengen. De toen 29-jarige Winton vermoedde dat deze veelal Joods-Tsjechische kinderen gevaar zouden lopen wanneer nazi-Duitsland aan de macht zou komen. Deze reddingsacties heeft Winton, die ook wel de Britse Schindler wordt genoemd, altijd verzwegen en pas in 1988 ontdekte zijn vrouw een dagboek waarin de missie beschreven wordt. Joe Schlesinger, de presentator van deze documentaire, was zelf één van de geredde kinderen.

avatar van Metalfist
De Britse Schindler

Ik ben altijd wel te vinden om eens een beetje uit mijn comfort zone te gaan op gebied van films en zodoende kwam ik bij de Slovensky/Slovak Film Blu-Ray Collection boxset uit. Een set van 5 films (een mengeling van speelfilms en documentaires) uit Slowakije en dat voor 3 euro op een rommelmarkt! Daar wil ik de gok wel eens voor wagen (en kon ik ineens Slowakije eens van de landenlijst schrappen) maar ik merkte wel dat ik hier niet altijd evenveel zin in had. Een paar dagen geleden toch eens gaan zitten voor The Power of Good: Nicholas Winton.

Een mooi verhaal over de Britse versie van Schindler die honderden kinderen uit de handen van de nazi's heeft gered en daar eigenlijk nooit veel krediet voor heeft willen nemen. Het was dan ook pas toen zijn vrouw vele jaren later een soort van scrapbook ontdekte, dat ze achter de waarheid kwam. Het siert Winton dat hij nooit de spotlights heeft opgezocht en net daardoor is het mooi dat hij uiteindelijk toch de erkenning heeft gekregen. Het meest ontroerende moment is een fragment uit de This is Your Life episode van de BBC waar Winton onwetend in een zaal zit met allemaal volwassen geworden kinderen die hij indertijd heeft gered. Daar knelt dan ook een beetje het schoentje in deze documentaire aangezien er wel heer hard naar het sentiment wordt gestuurd. Veel nieuwsmateriaal van vroeger (en ook nog wel wat foto's uit het scrapbook van Winton) maar bijna alle huidige scènes krijgen een soort van bruine sepia filter - om ze goed te laten matchen met de nieuwsfragmenten - en dat ziet er echt niet uit. Verder is dit ook gewoon een enorm standaard documentaire waar niet van het platgetreden pad wordt gegaan.

Een euvel dat wel vaker het geval is bij documentaires natuurlijk, het is nu eenmaal een genre waar je niet zo enorm veel mee kunt doen. Het onderwerp leent zich bovendien ook niet echt voor een flitsende documentaire, maar ook met de speelduur van een uurtje oogt dit wat karig. Interessant om eens gezien te hebben in ieder geval, maar een "Slowakijke doop" kun je dit nog niet noemen.