Síla Lidskosti - Nicholas Winton (2002)

Alternatieve titel: The Power of Good: Nicholas Winton

Tsjechië / Slowakije
Documentaire / Oorlog

geregisseerd door Matej Minac
met de stem van Joe Schlesinger, Nicholas Winton en Karel Reisz

De jonge Britse effectenhandelaar Nicholas Winton organiseerde in 1939 tussen 13 maart en 2 augustus in totaal zeven treintransporten en één vliegreis om 669 kinderen vanuit Praag naar Groot-Brittannië te brengen. De toen 29-jarige Winton vermoedde dat deze veelal Joods-Tsjechische kinderen gevaar zouden lopen wanneer nazi-Duitsland aan de macht zou komen. Deze reddingsacties heeft Winton, die ook wel de Britse Schindler wordt genoemd, altijd verzwegen en pas in 1988 ontdekte zijn vrouw een dagboek waarin de missie beschreven wordt. Joe Schlesinger, de presentator van deze documentaire, was zelf één van de geredde kinderen.