Daap Hyut Cam Mui (2015)

Hongkong
Misdaad / Mystery

geregisseerd door Philip Yung
met Aaron Kwok, Jessie Li en Michael Ning

Tiener Wang Jiamei (Jessie Li) is op mysterieuze wijze vermoord. Rechercheur Chong (Aaron Kwok) wordt op de zaak gezet. Het lichaam van het meisje is verdwenen, maar al snel ontdekt Chong dat er meer aan de hand is. Wang Jamei haar verleden wordt langzaam ontrafeld en de moordenaar wordt stilaan duidelijk. Welke motieven de moordenaar heeft en waar het lijk is gebleven, zijn voor rechercheur Wong vooralsnog een raadsel.

Sterk.

Yung die een iets commerciëler HK genre tacklet, maar er nog steeds z'n eigen ding mee weet te doen. Zo is hij niet vies van wat naakt en gore, maar enkel wanneer functioneel. Sowieso redelijk apart in een film als deze, al helemaal wanneer hij uit HK komt.

Kijk wel de extended versie, die heeft zo'n 30 minuten extra materiaal en hoewel ik niet praktisch kan vergelijken zag ik eigenlijk niks dat geknipt kon worden. Verder draait deze film vooral rond het waarom, niet zozeer de zaak zelf. Yung kruipt in de huid van de twee hoofdpersonages en schets een droef beeld van twee jongeren die zich niet echt thuisvoelen in deze wereld.

Doyle levert weer goed werk, de soundtrack is op niveau en de structuur van de film is leuk opgeknipt, maar ook nooit gratuit of speels for the sake of speels. Yung weet in alles wat hij doet goed waar hij mee bezig is.

Leuk om te zien dat deze film hem wél een hoop prijzen heeft gewonnen.

4.0* en een uitgebreide review

avatar van aSMoDeuS
Zelden zo'n goed gecaste psychopaat gezien! Op het misselijkmakende af, terwijl ik toch wel wat gewend ben! Zeer naargeestig.

avatar van Baggerman
Dan nu toch eindelijk eens kunnen zien!

Op grond van de plotbeschrijving zou je een psychologische thriller o.i.d. verwachten, maar het blijkt uiteindelijk meer sociaal drama te zijn. Doet me qua vertelstijl wel een beetje denken de films van Yoshitarô Nomura.

De film beviel me erg goed, ondanks dat ik iets heel ander had verwacht. Vooral het acteren van de drie hoofdpersonages valt in positieve zin op. Aaron Kwok is sowieso al een persoonlijke favoriet van me, maar de mij onbekende Jessie Li en Michael Ning doen absoluut niet voor hem onder.

De film zit verder goed in elkaar en met Christopher Doyle zijn mooie plaatjes wel gegarandeerd. Yung lijkt me wel een regisseur om te volgen. Gauw zijn vorige werk eens zien te pakken te krijgen!

avatar van joolstein
De film schijnt te zijn gebaseerd op een daadwerkelijk bestaande zaak uit 2008. Een jong meisje van het vasteland (Jiamei) reist naar Hong Kong en eindigt uiteindelijk in de prostitutie. Niet lang daarna wordt ze vermoordt door één van haar klanten. Haar lichaam wordt in stukken gehakt en sommige stukken worden zelfs als varkensvlees verkocht. Oudgediende detective Chong wordt op de zaak gezet maar vreemd genoeg geef de dader, een wat teruggetrokken bezorger, zich aan en beweert dat Jiamei zelf aan hem vroeg om haar te vermoorden. Doordat de dader nu al bekent is, blijkt de film dus ook niet het soort standaard-misdaad. En dat klopt want de film speelt met de enige vraag die overblijft: De reden waarom? Door op zoek te gaan naar dit motief ontstaat er een prachtig en dramatisch beeld van het slachtoffer en betrokkene. Dit geeft de film een heerlijk donker-melancholische sfeer. En met deze donkere tweede film laat Philip Yung zien dat hij tot een interessante regisseur uit Hong Kong behoort.