Contre Toute Espérance (2007)

Alternatieve titel: Summit Circle

1 stem

Canada

geregisseerd door Bernard Émond
met Guy Jodoin, Gildor Roy en Serge Houde

Hoe komt Réjeanne op een nacht in het politiecommissariaat terecht, haar handen onder het bloed en gearresteerd op verdenking van moord? De film beschrijft het wanhopige traject van een vrouw die door het noodlot achtervolgd wordt. Réjeanne werkt al meer dan twintig jaar als telefoonbediende en heeft samen met haar man, vrachtwagenchauffeur Gilles, het huis van hun dromen gekocht op het platteland van Quebec. Maar op een dag krijgt Gilles een hartaanval waaraan hij een zware handicap overhoudt. Ondanks haar fulltimejob verzorgt Réjeanne hem zo goed als ze kan.

Ondanks dat alle elementen aanwezig zijn voor een sterke film, dwaalde mijn aandacht regelmatig af. Op zichzelf een mooie en subtiele productie, die om een vreemde reden (waarschijnlijk om de geheimzinnige sfeer en de schakelingen tussen heden en verleden die de regisseur creëert), toch niet helemaal weet te boeien. Het verhaal laat zien hoe een normaal leven onder je handen vandaan kan vallen. En toch biedt Bernard Émond ook hoop. Guylaine Tremblay speelt op een sympathieke menselijke wijze, geloofwaardig, niet toegeeflijk.