C'est Pas Moi, Je Le Jure! (2008)

Alternatieve titel: It's Not Me, I Swear!

Canada
Drama / Komedie

geregisseerd door Philippe Falardeau
met Antoine L'Écuyer, Suzanne Clément en Catherine Faucher

De tienjarige Leon heeft een hoop problemen om te overkomen. Zijn ouders maken steeds ruzie, hij heeft vervelende buren die ook nog eens lekker de vakantie kunnen doorbrengen aan het strand en dan is er ook nog Lea, een bijzonder meisje dat altijd gelijk lijkt te hebben. Op een gegeven moment vertrekt zijn moeder naar Griekenland en dat is er bij Leon net te veel aan. Samen met Lea zoekt hij een manier om over de pijn heen te komen.

0.5* voor de aftiteling.

avatar van Mug
Mug
En de rest van de film heb je vast en zeker niet gezien...?

avatar van zaaf i
dat schiet lekker op. is t wat? het zou een aardige film moeten zijn...

Reel schreef:
0.5* voor de aftiteling.

Alleen zij die kinderen haten kunnen voor deze film een 0,5* geven.

zaaf i schreef:
dat schiet lekker op. is t wat? het zou een aardige film moeten zijn...

Het ís ook een aardige film. Ik heb deze film vanavond in Lux Nijmegen gezien. Hartverwarmend spel van vooral de jonge hoofdrolspelers die de rollen speelden van Léon en Lea en ook het verhaal kon mij zeer bekoren. Een komedie kan ik deze film niet direkt noemen want hoewel de film enkele zeer komische scènes bevatten vond ik de film toch af en toe erg tragisch. Niettemin heb ik mij prima geamuseerd bij het kijken van deze film, die niet voor iedereen blijkt te zijn weggelegd, gezien het feit dat er niet meer dan drie mensen in de zaal waren.

IK vond het wel een leuke film. Vooral de jongen acteerde goed moet ik zeggen. IK vind t geen 5 sterren waard, maar heb deze wel gegeven aangezien mensen het nodig vinden om 0,5 te geven.

Delta65 schreef:

Hier ben ik het niet mee eens. Je moet deze film dat cijfer geven die het voor jou waard is ongeacht hoe anderen terecht of onterecht deze film hebben gewaardeerd.

avatar van otherfool
Filmmuziek van Patrick Watson lees ik?!

avatar van Verhoeven
Wat is het toch fijn om zelf films te programmeren in het filmhuis. Eerder deze week een trefzekere tragikomedie Fresh Air uit Hongarije. Dit weekend het uitstekende C'est Pas Moi, Je Le Jure! en maandag de experimentele hallucinerende trip The Sound of Insects. Om volgend weekend dan weer over te gaan op de hapklare consumptiefilms à la Millennium 2. Had ik het maar voor het zeggen.

C'est pas Moi, je le Jure! oogt als een instant klassieker.

avatar van jtsterkenburg
Verhoeven schreef:

C'est pas Moi, je le Jure! oogt als een instant klassieker.

deze wil ik wel graag zien, welk filmhuis is dat dan?

avatar van Verhoeven
De film rouleert momenteel door Heerlen, Sittard en Roermond.

avatar van nemreh
Prachtige en ontroerende film. De beelden zijn ook geweldig geschoten, en de sfeer uit vervlogen tijden maken het af. Ook het verhaal zit goed in elkaar. De film is bij tijd en wijlen grappig, maar te tragisch voor een komedie.

avatar van jtsterkenburg
geweldige film, prachtige cinematografie en het quebec sfeertje sprak me erg aan. Heb sowieso een zwak voor films waar getormenteerde onaangepaste kinderen in voorkomen waar een steekje aan los zit. Maar wel heel realistisch gebracht. Dit is een vrij uniek filmpje dat waarschijnlijk wel snel in de vergetelheid zal raken.

avatar van Decec
Geen goede familiefilm...
Dit is echt voor de kinderen, geen volwassen...
Komedie is mijn smaak niet...
Hij probeert zelfmoord, dit is raar...
Zijn ouders maken ruzie... Dit is puinhoop...
Geen goede acteerwerk...
Redelijk verhaal...
Geen moeite waard...

avatar van Gon1234
Visueel krijgt deze film zonder twijfel 5sterren van mij, maar helaas gaat het bij een film niet alleen om het visuele aspect.

Het enige min-punt die deze film heeft is helaas wel een hele grote, namelijk het verhaal.
Het verhaal was leuk, maar het is niet een film waarbij je achteraf denkt van: "Wauw, wat was dat een mooi verhaal!". Het verhaal had er erg leuke en spannende scenes tussen zitten, maar al die scenes samen hebben niet een mooi verhaal kunnen vormen. Ook vond ik de kinderlijke personages veel te volwassen overkomen. Hun manier van denken, doen en praten vond ik niet echt bepaald zoals een kind dat zou doen. Maar daar in tegen werd er wel erg goed geacteerd! En ook het verhaal had zo nu en dan wel zo z'n positieve kanten, zoals het moment dat Leon in het huis van z'n buren inbreekt, en z'n buren net terug van vakantie komen op het moment dat hij nog binnen is.
Het is alweer een poosje terug dat ik zo'n spannende scene ben tegen gekomen. Ook waren de beelden echt prachtig geschoten, en keek ik daardoor met plezier naar de film! Tot en met de aftiteling ziet de film er echt prachtig uit!

Helaas gaat het bij een film niet alleen om de beelden, maar ook om het verhaal. Omdat het verhaal in het geheel me niet echt wist te boeien, geef ik deze film een 3,25* afgerond naar een 3*

avatar van Fran
Wat een lief, leuk en klein filmpje ! Ik heb genoten van het verhaal van dit dwarze maar toch ook vertederende kind. De sfeer die er ook gecreeerd word klopt precies met het verhaal.

De omgeving werd naar mijn gevoel neergezet als door de ogen van een kind. En toch was er nergens overdreven romantische opsmuk maar gewoon de realiteit. Het moment dat de vriendschap met dat meisje over is. Je ziet niet dat het uiteindelijk allemaal weer goed komt maar het wordt echt getoont als een deel van het leven. Niet iedere vriendschap blijft bestaan. Of het feit dat zijn moeder toch echt niet meer terug komt.

Het sfeertje deed me een beetje denken aan "My Girl" alleen vind ik deze film veel mooier in elkaar zitten.

Is er een DVD te koop met NL ondertiteling?

avatar van skinny_tie
kappeuter schreef:
Is er een DVD te koop met NL ondertiteling?
Hij zit in de Volkskrant Cinekid 5 box met The Fantastic Mr. Fox, De Indiaan, Die Drei Räuber en Panique Au Village, maar die is waarschijnlijk niet meer verkrijgbaar.

avatar van wendyvortex
Vroegwijze en depressieve 10-jarige worstelt met de huwelijksperikelen van zijn ouders, zijn drang naar vandalisme en zijn gevoelens voor een buurmeisje.
En zo wordt Leon ook geïntroduceerd tijdens één van zijn mislukte suïcide-pogingen.
Film wisselt succesvol hartverwarmend en humoristisch af met tragische gebeurtenissen en is in warme kleuren gefilmd.
Ik had nergens het gevoel dat deze film gericht is op een kinderpubliek.