Het Proces Begeer (1918)

Nederland
Misdaad / Drama

geregisseerd door Theo Frenkel
met Jacques Sluyters, Coen Hissink en Johannes Langenaken

Jan Bolkestein, Willem Veltman en Henri Klopper beramen een overval op het diamantbedrijf van de firma Begeer in Amsterdam. In de nacht van 29 op 30 april 1917 slaan zij hun slag. De politie achtervolgt tevergeefs de daders. Jan belooft zijn vriendin Marie, die van niets weet, zijn leven te beteren en zij besluiten te trouwen. De politie komt ze echter op het spoor.

kappeuter (moderator)
Trivia:
De namen die gebruikt worden in de film zijn ook in werkelijkheid de namen van de betrokkenen in de zaak-Begeer.

Johannes en Anna Langenaken vormden in het werkelijke leven een paar, hun dochter Annie was ook actrice.

bron: Filmtotaal Nederlandse Film Database