Chronopolis (1983)

Frankrijk / Polen
Animatie / Sciencefiction
67 minuten / 52 minuten (director's cut)

geregisseerd door Piotr Kamler
met de stem van Michael Lonsdale

De futuristische stad Chronopolis wordt bewoond door machtige wezens die dankzij hun onsterfelijkheid verveeld raken met het idee van de eeuwigheid. Een bergbeklimmer die geobsedeerd is door de alchemistische werkwijze van de Chronopolisten, gaat op onderzoek. Helaas komt hij ten val en zal culmineren in een tijdscontinuüm van alchemie en synchroniciteit.

avatar van Dopke
Interessante experimentele en abstracte animatie. Het is erg goed gelukt om een vreemde wereld te creëren waar eigen natuurwetten gelden met een eigenzinnig soort logica die ons vreemd is. Er wordt niet gesproken in de film en een narratief is er bijna niet uit te halen. De film heeft overigens de 'Best Children's Film'-prijs gewonnen op het Fantafestival in '82. Erp apart, want dit is alles behalve een kinderfilm.

Fraaie muziek van Ferrari, maar het kon me op den duur niet helemaal bekoren. Er zitten prachtige, dromerige segmenten in, maar ook wat herhalingen van zetten. En hermetisch kan leuk zijn.... klad kwam er wel een beetje in na een half uur. Niet echt zin in de director's cut.