Heimatklänge (2007)

Alternatieve titels: Heimatklänge - Vom Juchzen und Andern Gesängen | Echoes of Home

Zwitserland / Duitsland
Documentaire / Muziek

geregisseerd door Stefan Schwietert
met Erika Stucky, Noldi Alder en Christian Zehnder

In een universum van geluid dat zingen en jodelen overstijgt combineren Erika Stucky, Noldi Alder en Christian Zehnder oude tradities, buitenlandse invloeden en experimentele muziek. Drie kunstenaars met verschillende achtergronden maar dezelfde passie. Enthousiast vertellen ze over de rol die muziek in hun levens inneemt en hoe ze op het punt in hun leven kwamen dat hun stem het middelpunt van alles werd. Ze illustreren met voorstellingen hoe er een connectie wordt gemaakt met de Alpenlandschappen. De hoog optorende bergen en de diepe dalen met hun echo's zijn niet alleen een duizelingwekkend mooi decor voor de muziek, ze worden er een hypnotiserend onderdeel van.

neo (crew)
Zal ik dan maar met Linssen meegaan... Geweldige documentaire. Mooi beeld van mensen en hun passie voor zang en muziek. Een uniek kijkje in de wereld van het (experimentele) gejodel. Van begin tot het einde geen moeite gehad met lachen. Dat is ook precies dat ze teweeg willen brengen met die enorm originele jodelmethode. De cliché ''jodalahiti'' jodelaar is er niks bij.

Misschien omdat ik het op een tv'tje zag, vond ik het een nogal tv-film-achtige documentaire. Wel de moeite waard. Ook af en toe verrassend ontroerend. Zelf heb ik ooit eens een tijd doorgebracht in een tamelijk verlaten landschap. Toen iemand vervolgens ergens verder weg begon te zingen, was dat een bijzondere belevenis. Dat zo'n man in dat berglandschap staat en iets roept, en gelijk een soort 'antwoord' krijgt, zegt niet alleen iets over de menselijke behoefte aan contact maar ook over de levensvreugde die het zingen kan oproepen.

avatar van Hannibal
Leuke documentaire, en erg knap wat die gasten met hun stem kunnen. Vooral de man die werd uitgenodigd door de Mongoolse stemvirtuozen vond ik intrigerend om te zien. Je zag aan zijn gezicht dat hij gewoon in hogere sferen verkeerde wanneer hij aan het zingen was. Van de vrouw vond ik voornamelijk de interviews erg grappig. Ik ben alleen nog steeds geen jodelfan, en dat zal ik ook nooit worden. Ik had er na een uur gejodel echt wel genoeg van gehoord. Ik kan me voorstellen dat het een kick geeft om in de Zwitserse bergen te jodelen, maar in de documentaire begon ik me er na een tijdje toch wel aan te ergeren.

Dit Amerikaanse meisje kan overigens fantastisch jodelen!

avatar van Baboesjka
Mooie documentaire. Ik houd erg van muziek en de muziek in deze film is geen muziek die ik 1,2,3 opzet, maar ik vind het wel mooi en bijzonder. De mensen in deze film leggen hun hart en ziel in de muziek en daardoor kwam het nog meer binnen. Er zit zoveel passie en gevoel in. Fijne film! 3,5*