Carte Ghermez (2006)

Iran
Documentaire

geregisseerd door Mahnaz Afzali
met Shahla Jahed

De jonge Iraanse vrouw Shahla Jahed wordt in 2002 beschuldigd van de moord op de echtgenote van haar wereldberoemde minnaar, stervoetballer en publiekslieveling Nasser Mohammed Khani. Wat volgt is een ware hetze tegen Shahla Jahed. De tabloids in Iran staan elke dag vol met nieuwe onthullingen rond deze crime passionnel. Maar tijdens de rechtszaak blijkt dat de aanklacht tegen de steeds wanhopiger Shahla Jahed aan alle kanten rammelt. De zo verslagen ogende Khani zou wel eens meer met de moord te maken kunnen hebben dan aanvankelijk werd gedacht.

avatar van Mug
Mug
Regisseuse en actrice Mahnaz Afzali had toegang met haar camera bij de openbare rechtsgang van de van moord verdachte Shahla Jahed. Niet alleen dat, ook interviewt ze Shahla en haar advocaat, en topster Nasser Mohammed Khani, met wie ze de plaats van het delict (de slaapkamer) bezoekt. Tevens heeft ze van Shahla haar prive-camcorder-opnamen gebruikt. Hieruit blijkt duidelijk dat Shahla en Khani meer een getrouwd stel zijn dan dat ze puur een lust-object is voor Khani, wat hij maar blijft beweren.

Afzali is ervan overtuigd dat Shahla onschuldig is. Tijdens haar verweer is duidelijk dat ze enige dingen geheimhoudt. Tevens is de camera veel gericht op Shahla die in de rechtszaal met haar ogen contact zoekt met Khani, en hem zegt (zonder het uit te spreken, zodat niemand het hoort) dat ze zielsveel van hem houdt, het maakt haar niets uit wat hij gedaan heeft.

Als er dan ook nog bewijsmateriaal opduikt dat Khani's vrouw net voor haar moord seks heeft gehad, is het duidelijk wie er eigenlijk de hoofdverdachte dient te zijn. Er is sperma gevonden en er is nog gedoucht.

Dat bewijsmateriaal kwam overigens na het vonnis, de doodstraf. En daarmee stopt de documentaire. Afgelopen februari bepaalde het Hooggerechtshof dat de zaak heropend dient te worden door het nieuwe bewijsmateriaal. Shahla verblijft nog steeds in de gevangenis.

Interessant kijkje in 't Iraanse rechtssysteem, incl. een niet bepaald onafhankelijke rechter. Hij roept in de pers dat 'sterren' op moeten passen voor stalkers. Dat Khani in feite een drugsverslaafde is, wordt verdoezeld door de pers.

dragje
Klinkt interessant. Ik wil deze documentaire graag eens zien, iets om in de gaten te houden in ieder geval. Even zoeken waar deze film te koop aangeboden wordt.

avatar van AGE-411
Vanavond in VIRUS!

Vooral het eerste deel waarbij Shahla persoonlijk haar verdediging op zich neemt en hierbij in de clinch gaat met de rechter vond ik schitterend, daarna krijg je een zicht op het onderzoek en de (beperkte) bewijslast. De maakster beperkt zich duidelijk tot het registreren van het proces, terwijl er misschien wel ruimte was geweest voor persoonlijk onderzoek. Al zal dat in Iran waarschijnlijk niet zo voor de hand liggend zijn.