Dek Hor (2006)

Thailand
Drama / Mystery

geregisseerd door Songyos Sugmakanan
met Charlie Trairat, Chintara Sukapatana en Sirachuch Chienthaworn

De jonge Ton Chatree wordt midden in het semester door zijn vader naar een kostschool overgebracht om daar harder te studeren. In de school voelt Ton zich eenzaam en verlaten. Zijn nieuwe schoolmaten maken hem bang met spookverhalen, maar met de ook eenzame jongen Vichien krijgt hij een hechte vriendschap.

avatar van roozblooz
ik heb deze film nog niet helemaal gezien maar het begin sprak me allesins aan. ik had echt zin om te blijven kijken. de actteurs ken ik niet maar het acteren was goed. van mij een 3.5

Raffael77
Schitterende film met goed acteer werk van de hoofdrol speler.
Drama film met kwaliteit. Verwacht geen enge film omdat sommige trailers je wel zo'n idee willen geven.

De film is ook wel treurig maar goed uitgewerkt.

1 van de betere thaise films

Eindelijk weer een goede productie uit Thailand in een film die zeer maar dan ook zeer de moeite waard is.
Enkele zeer goede schrik momenten in een film die begint als een thriller maar als je het er het fijne van weet over gaat in een mooi drama.

avatar van Baggerman
Nou, doet zeker niet onder voor zijn tegenhangers uit pakweg de USA, Japan en Korea!

Inderdaad geen horror (zoals deze film teboekstaat!), maar een mooi drama met op de juiste momenten een kleine dosis humor. Ook qua special effects valt het niet tegen; visueel mooi is bijvoorbeeld de verdrinkingscène van de geest in het droogstaande zwembad.

Dikke voldoende, ook voor het acteren!

Wat een deceptie. Eerst afgegaan op de 'filmsoort' (drama / mystery) ; dat klinkt al interessanter dan de uitvoering. Het mysterie is ver te zoeken.

Vervolgens afgegaan op het verhaal; ook dat klonk al interessanter dan de uitvoering. Feitelijk gebeurt er heel weinig ind e film.

Tevens wordt hier het acteerwerk geroemd...nou, ook in aziatische films heb ik ze stukken beter zijn acteren, de hoofdpersoon speelt TE rustig om geloofwaardig over te komen.

Special effects zijn al amper aanwezig, maar dat maakt het camerawerk an sich niet slecht; die was ruim voldoende.

Nee, dit was 1 uur en 3 kwartier wachten op iets wat niet komen zal: een interessant verhaal.... 2 sterren.

avatar van wendyvortex
Aangename ghost story die met horror niet zoveel te maken heeft, meer een drama zich afspelend op een Thaise kostschool voor jongens.
De nieuwkomer, de gigantische slaapzalen, de strenge lerares...'t is allemaal niks nieuws, maar het camerawerk geeft een mooie mysterieuze sfeer aan het geheel.
Wel met de eerste geest die Donkey Kong speelt en je aan pornoblaadjes helpt!

avatar van mayhemblik
Begon wel aardig maar werd steeds sentimenteler, op zich niks mis met sentiment maar dit was me te gortig.

avatar van DutchTakeshiro
Dek Hor is een film die prima begint maar op ongeveer de helft inzakt en te veel naar een drama neigt. Opzich is hier niets mis mee maar de film wordt hierdoor een stuk saaier. Het mysterieuze is juist wat deze film zo leuk zou kunnen maken. Helaas wordt de koers verlegt en kan het je op een gegeven moment niet meer schelen wat er gebeurt. Dek Hor weet een prima sfeertje te creëren. Uiteraard zijn kostscholen een goede keus voor een setting en is het leuk om een kostschool te zien in Thailand. De omgevingen zijn namelijk mooi, heel anders dan Europese kostscholen.

Ton Chatree staat centraal in deze film en weet gedeeltelijk te overtuigen. De groep jongens die kattenkwaad uithalen houden hem overeind in deze film, alleen was hem dat zeker niet gelukt. Ton en Vichien hebben in ieder geval een aardig samenspel en worden snel goede vrienden. Persoonlijk heb ik meer gelet op het groepje want daar kwamen de leukste situaties uit voort. Sommige scenes zijn best wel komisch, zeker als de jongens elkaar uitmaken voor idioten.

Dek Hor weet mij net niet te overtuigen. Ik vind het persoonlijk allemaal te tam, het is duidelijk meer op kinderen gericht. Het verhaal heeft potentie en de acteerprestaties zijn prima. Een neiging naar horror zou een betere keuze zijn geweest, want een kostschool is daar uiteraard een ideale locatie voor om er een luguber verhaal te laten afspelen. Dek Hor is het helaas allemaal net niet. Hier had zeker meer in gezeten.