Ezra (2007)

Frankrijk / Nigeria

geregisseerd door Newton I. Aduaka
met Mamoudu Turay Kamara, Mariame N'Diaye en Mamusu Kallon

Ezra, een voormalige kindsoldaat uit Sierra Leone, probeert met zichzelf in het reine te komen na de gruwelijke burgeroorlog in Sierra Leone. Tijdens zijn proces voor de Waarheids en Verzoenings Commissie moet Ezra zijn zus onder ogen komen. Zij onthult een gruwelijk geheim over Ezra waar hij zich niets van kan herinneren. Kan Ezra ooit weer terugkeren naar zijn familie en zijn dorp?

avatar van Bugssje
Vandaag gezien op een filmfestival. Het is een leuk plot maar de uitvoering is veel minder. Op veel momenten is de film langdradig en erg verwarrend. En volgens mij was de camereman in een dronken bui toen hij de film opnam.

avatar van querev
De film startte zeer sterk, alleen wer naarmate het einde dichterbij kwam steeds zwakker. Ik had op den duur moeite mijn concentratie vast te houden.
In de film zijn geweldige geluidstechnieken gebruikt. Ik heb de film op een filmfestival gezien, en een oud-militair die naast mij in de zaal zat zei dat een oorlog in de werkelijkheid hetzelfde klinkt als in de film. Bravo, wat dat betreft dus. En ook bravo, wat betreft het acteerwerk. Vond ik zeer goed.

mooie, aangrijpende film over de kindsoldaten van Afrika. dit verhaal wordt ook gedeeltelijk in Blood Diamond verteld, maar niet zo diepgaand als in deze film. het verhaal, met terugblikken, wordt nergens te emotioneel of langdradig. prima film.

avatar van lizzy123
Het verhaal vond ik mooi, soms wat onduidelijk, en ik moest ook gelijk aan blood diamond denken alleen die film was velen malen mooier uitgewerkt. Deze film vond ik origineler, dan andere films, die ik normaal kijk.

avatar van Zeriel
Rommelige, krakkemikkige film met povere acteurs, en een cameraman met Parkinson o.i.d..

Ja het is een belangrijk verhaal wat verteld moet worden, maar vanaf de tweede minuut (de eerste was nog ok) heb ik me geergerd aan het hele houtje touwtje gebeuren, nergens voelen de karakters en situaties echt.
Te beginnen met de commandant die de kids klaar moeten stomen voor hun gruweltaak; overacteren.

Tot vermoeiens toe wordt er heen en weergeswitcht tussen waarheidscommissie en flashbacks, waardoor het nog lastiger is om mee te leven. Zelfde geld voor de chaotische cameravoering. Ja de situaties zijn chaotisch, dus stoppen we chaos in de vormgeving van de film. Een valkuil waar men vaak intrapt.

"silence...!!!!" roept de ordehandhaver met een strenge blik, terwijl het al muisstil is.

Waarom is het hoofd van de waarheidscommisie een Amerikaanse acteur? Helpt ook niet bepaald mee voor het realiteitsgevoel.