El Bosque del Lobo (1971)

Alternatieve titels: El Bosque de Ancines | The Ancines Woods

1 stem

Spanje

geregisseerd door Pedro Olea
met José Luis López Vázquez, Amparo Soler Leal en Antonio Casas

Bij het opkomen van de maan vermoordt een ongelukkige schizofreen de vrouwen die hij door het bos vergezelt in Galicië. De man gaat op zoek naar hulp, maar vindt geen gehoor omdat ze denken dat de man niet goed bij zijn hoofd is.

Gekende klassieker uit de Spaanse cinema, die dezelfde op ware feiten gebaseerde gebeurtenissen verhaalt die sommigen gekend zal zijn uit het campy weerwolven filmpje Romasanta, gebaseerd immers op dezelfde 19-eeuwse serial killer met die bijnaam.
Spelend in die tijd ook in grotendeels Galicië , waar de getroubleerde anti-held rondzwerft als marskramer en lompenboer. Deze tragische figuur wordt verrassend gespeeld door de beroemde komiek LV, zijn eerste dramatische rol waarvoor hij met vele prijzen werd bekroond, volkomen terecht want hij maakt hier indruk als een outcast in optima forma.
Een fremdkörper in de Spaanse cinema die toen grotendeels uit achterlijke komedies, nationalistische kostuumdrama's en absurde genrefilms bestond, waarbij de hispanohorror wave nog moest beginnen. Je zou wel kunnen zeggen dattie de weerwolffilms van Naschy voor was. Een horrorgenrefilm is dit dan niet en natuurlijk is de protagonist geen echte weerwolf- die bestaan niet, snappie- maar hij is zo knettergek dattie denkt van wel, en dat is toch tamelijk gruwelijk, zeker als hij zich daarnaar gaat gedragen wanneer de volle maan zijn licht laat schijnen...
De maatschappijkritiek is duidelijk en passeerde waarschijnlijk slechts de censuur omdat de film in de 19-eeuw speelt: achterlijkheid en bijgeloof worden gehekeld in Goyeske en Bunueleske taferelen met zwervers, bultenaars, kreupelen, melaatsen, gekken en andere verschoppelingen.
Wat doet Steiner hier eigenlijk? Wel, hij speelt hier de ergste bad guy uit zijn carrière: een Engelse dominee die bijnels colporteert.
Dit alles werd begeleid door veelal volksmuziek uit Galicië in de score, ook diegetisch.
Dat deze film invloed heeft gehad en niet zo'n beetje ook op el chacal de Nahualtoro van een jaar later, lijkt me zeer duidelijk.
Behoorlijk goed wel, maar ik weet niet of ie ooit zonder onderschriften is uitgebracht.
EDIT: ik zie dat ECDH eigenlijk 2 jaar ouder is dan deze ! Dus dan liggen de rollen omgekeerd..mijn excuses.

avatar van Darbie
Overwegend gefilmd in het kenmerkende kleurenpalet van de schilder Francisco Goya.