Un Hombre Llamado Flor de Otoño (1978)

Alternatieve titel: A Man Called Autumn Flower

1 stem

Spanje

geregisseerd door Pedro Olea
met José Sacristán, Francisco Algora en Carmen Carbonell

Lluis de Serracant is een advocaat die afstamt van een rijke Catalaanse familie. Hij woont in het Barcelona van de jaren twintig en overdag leidt hij een schijnbaar normaal leven. Maar hij is homoseksueel en 's nachts werkt hij als travestiet in een kleine nachtclub "De Bloemen van de Herfst". Wanneer een andere travestiet wordt vermoord valt de verdenking op hem omdat hij de avond voordien met het slachtoffer had gesproken. Armengol, de beschermer van de vermoorde travestiet verdenkt hem ook en daarom wacht hij hem op samen met enkele andere zware mannen om met hem af te rekenen.

avatar van Mac Hammer Fan
Won twee Awards: Prize San Sebastián voor de beste acteur op het Internationaal filmfestival van San Sebastian in 1978 en ook de Sant Jordi Award voor de beste acteur in 1979.

Bedankt voor de info . Het is alleen jammer dat de doelgroep dit dan niet oppikt en er nog geen community vote is uitgebracht voor deze gay /tranny klassieker waarvoor Sacristan terecht werd bekroond.
Deze film werd mede mogelijk gemaakt door medwerking van het gay/tranny wereldje in Barcelona en Madrid, dit laatste uit zich oa. in de aanwezigheid van ene Almodovar als 1 van de trannies, niet meer dan een figurant trouwens. Zoals gebruikelijk voor die tijd heeft het allemaal een politieke anti-fasjistiese lading: niet alleen is de held betrokken bij een noir-achtige affaire zoals hierboven vermeld, hij is ook een anti-fasjisties politiek activist die de boze tiran Primo de Rivera wil opblazen, wat dan wordt getoond via nogal klungelige voorbereidingen door LLuis en zijn buddies, 2 gays van wie n.b. de ene een boxkampioen uit het lumpenproletariaat.
De film dankt zijn naam echter aan de artiestennaam van de held, flor de otoño , dat is dus NIET de naam van de club. We worden hier vergast op enkele aandoenlijk onhandige optredens die eufemistisch uitgedrukt niet van cabaret- niveau zijn, maar hij is dan ook een amateur in deze hoedanigheid, eigenlijk is LLuis zoals gezegd een advocaat, zonder clientèle die als progressieveling alleen staat in zijn reactionair-katholieke familie, al heeft hij naturlijk wel een zeer hechte band met- verrassend- zijn ouwe, dementerende moeder. Mi madre es sagrada, zegt ook deze nicht. Wat schattig.
Hij heeft "het" nog niet aan haar verteld, maar dat verandert in wat 1 van de meest pathetische coming out scènes uit de geschiedenis van de gay cinema is, en dat zeg ik als gay cinema kenner.
Voor de duidelijkheid: deze film is gebaseerd op ware personages en gebeurtenissen, waarbij enkele namen zijn veranderd van mensen die ten tijde van de opnames nog leefden.
Meer de moeite als historisch document dan als wat slordige film.