A 008, Operazione Sterminio (1965)

Alternatieve titel: 008: Operation Exterminate

Italië / Egypte
Actie

geregisseerd door Umberto Lenzi
met Ingrid Schoeller, Alberto Lupo en Dina De Santis

De Britse geheime dienst stuurt agent 606 naar Kaïro waar hij met een Amerikaanse collega een onderzoek moet instellen naar een geheimzinnige uitvinding, de anti-radar. Bij de aankomst op zijn bestemming ontmoet de agent zijn collega A-008, een mooi meisje. Samen ontwijken zij de vele moordpogingen van een bende die door een zekere Kemp wordt geleid. De twee agenten vinden de anti-radar en vernietigen hem. Vervolgens reizen ze naar Zwitserland om de wetenschapper op te sporen die de machine uitvond en die nog de tekeningen heeft. Maar wanneer ze in Zermatt arriveren stellen ze vast dat de bende van Mr. Kemp hen te vlug af is geweest.

avatar van Mac Hammer Fan
Onderhoudende mix van spionage en actie van Umberto Lenzi, waarin de nodige dosis geweld en ironie niet ontbreekt. De soundtrack van Angelo Francesco Lavagnino werd ook apart uitgebracht en de meeste VHS-video's vermeldden destijds als regisseur Humphrey Humbert, blijkbaar een pseudoniem van de kineast.

Umberto Lenzi, alternate names: Bob Collins / Humphrey Humbert / L. Humbert / Hubert Humphry / Harry Kirkpatrick / Bert Lenzi / Umberto Linzi / Humphrey Logan / Humphrey Longan / Hank Milestone.

avatar van Mac Hammer Fan
Dat zijn er heel wat.
Bij mijn weten heeft peliculevuller Jesus Franco heeft absolute record.

avatar van Quentin
Standaard Eurospy filmpje, waarbij zoals vaker een extreem donker behaarde en gebruinde Italiaan moet door gaan voor een Britse geheime agent. Erg goedkoop en simpel gemaakt - de radarinstallatie die vernietigd wordt was hilarisch - maar door de charmante regie vermakelijk voor zo lang het duurt. 2,5*

avatar van GuidO96
Wanneer er ondertiteling bij de film had gezeten had ik de film waarschijnlijk beter kunnen waarderen. Nu kwam het aan op het volgen van beelden en een enkel woord Italiaans begrijpen. De kracht van de film zit immers niet in de dialogen. Het is vrij voorspelbaar en ik heb ook niet de indruk gekregen, ondanks het amper verstaan, dat de dialogen nou broodnodig waren. De actie zit goed in elkaar en 006 en 008 spelen naar behoren, hetgeen dat ze prima actie leveren en ook nog eens aangenaam zijn om nar te kijken.

avatar van Duke Nukem
Mooi gefilmd, leuke locaties ook, maar de muziek is veel te overdonderend en doet heel ouderwets aan. Ik zag een gedubde versie, het Engels klinkt dan ook wat vreemd en gaat niet samen met de bewegingen van de mond. Soms spreken de acteurs verschillende talen (Frans, Italiaans en Engels) door elkaar heen.
Het verhaal zit redelijk goed in elkaar, maar 606 en 008 slagen er zeker niet in om 007 te onttronen. De Italiaan Alberto Lupo is best stoer en heeft een harige borst net als Sean Connery, maar lijkt niet echt op een Britse spion en de Duitse Ingrid Schoeller is niet bijzonder aantrekkelijk en overtuigd niet in de actiescènes.
Quentin schreef:

Zeker een immigrant die door de Britse geheime dienst in dienst is genomen?