I Ragazzi del Massacro (1969)

Alternatieve titels: The Boys Who Slaughter | Naked Violence

Italië
Misdaad / Drama

geregisseerd door Fernando Di Leo
met Pier Paolo Capponi, Nieves Navarro en Marzio Margine

Een volwassene zet een klas vol jonge ontredderde studenten aan tot bendevorming, verkrachting en de moord op een vrouwelijke collega. Liberti, een gedreven politie-inspecteur moet de zaak onderzoeken en is van plan van de jonge punkers brutaal te ondervragen. Uiteindelijk viseert hij vooral de blonde jongen Fiorello omdat hij denkt dat die zijn makkers wel zal verraden. Wanneer Fiorello echter zelfmoord pleegt door van het dak te springen begint hij te beseffen dat er naast de moord op de lerares nog veel meer gaande is geweest.

Ik heb hem liggen. Wat een goed label is dat toch.

avatar van wendyvortex
Eentje alleen voor de echte die-hard-cult-liefhebbers.
Eerste half uur betreft een aantal nogal saaie verhoren, vervolgens een half uur saai politie-onderzoek, maar het laatste half uur gaat het toch nog wat worden in dramatisch opzicht en dan vervolgens een brute verkrachting die gepaard gaat met luidruchtige vingers-over-schoolbord-muziek.
De uiteindelijke dader en motief zijn op zijn minst wel heel ver gezocht, maar doet de film dan wel nipt naar de 3* stijgen.

Eentje voor de diehard poliziottesco liefhebbers.De film,die grotendeels uit zoom-ins en close ups van de personages bestaat,begint leuk met een lerares die door haar pupillen aan stukken wordt verkracht en vermoord(qua gegeven dan,helaas niet meteen expliciet in beeld) maar verzandt al snel,zoals hierboven reeds aangegeven,in gepraat.Je hoopt tegen het eind op nog wat exploitation vuurwerk,maar behalve de ook reeds gememoreerde,wat te impliciet gebrachte gang bang begeleid door industriele takkeherrie komt het niet echt.
Zeer goede rol van Capponi als hard-boiled cop met uiteraard een hartje van goud,en een rolletje voor Nieves Navarro als sociaal werkster die helaas de neiging heeft haar kleren aan te houden.Ook het schorem kwam overtuigend over.
Wat de boodschap betreft:aanvankelijk ben je geneigd om het zurriburri ,dat veel weg heeft van een grotesken- galerij vol Lombrosotypes,als ongedierte te beschouwen dat uit de samenleving dient te worden geelimineerd,maar later ga je ze toch een heel klein beetje zielig vinden.
En de ontknoping is idd. bizar te noemen,maar dat hoort er ook wel bij.

Jammer van de spoiler in de omschrijving, verder degelijke eurocrime van Fernando di Leo, aanbevolen voor liefhebbers van cultcrime movies en eurocrimes.

ipman-99
"I Ragazzi Del Massacro." ... " !!!

Fantastische poliziottesco !!! Eentje alleen voor de echte die-hard-cult-liefhebbers.
De film, die grotendeels uit zoom-ins en close ups van de personages bestaat,begint meteen 'wreed' met een lerares
die door haar pupillen aan stukken wordt verkracht en vermoord.
Het gespuis werd prima neergezet door de acteurs en er hangde doorheen de film een naar sfeertje.
Het einde was op zijn minst zeer apart te noemen, maar dat hoort er helemaal bij in dit genre !
Geweldige film !

avatar van Ramon K
Nogal slappe hap van Di Leo.