In the Custody of Strangers (1982)

geregisseerd door Robert Greenwald
met Martin Sheen, Emilio Estevez en Jane Alexander

Een jeugdige delinquent wordt door zijn ouders een nachtje in de cel gehouden zodat hij er lessen uit kan halen, maar de problemen worden alleen maar groter waardoor de jongen langer in de gevangenis moet blijven.

Aanklacht tegen het sputterend rechtssysteem in de States, in wezen de bestraffing van jongeren met de vraag of een gevangenisstraf wel garant staat voor enig inkeer of verbetering van de ingesteldheid van de betrokkene.
Heel wat in dat systeem is voorzien maar het ene heft het andere op.
Probleem dat zich heden ten dage nog altijd stelt. Hoe worden jeugdige misdadige jongeren best beoordeeld, gestraft en begeleid.
Martin Sheen schittert als de opvliegende vader en Emilio Estevez als de eveneens erg prikkelbare zoon.