Die Fliegenden Ärzte von Ostafrika (1969)

Alternatieve titel: The Flying Doctors of East Africa

West-Duitsland
Documentaire

geregisseerd door Werner Herzog
met Dr. Michael Woods en de stem van Wilfried Klaus

In deze documentaire volgt regisseur Werner Herzog een aantal artsen, die sinds 1960 per vliegtuig naar afgelegen gebieden in Kenia, Tanzania en Uganda gaan om daar medische hulp te bieden aan de plaatselijke bevolking. De bewoners van deze verre streken staan echter niet open voor de moderne kennis van de blanken en kiezen in veel gevallen voor hun eigen traditionele geneeswijzen. Het is duidelijk dat er een grote kloof bestaat tussen deze twee werelden, die men niet snel en eenvoudig zal kunnen overbruggen.

neo (crew)
Herzog maakte deze documentaire voor de Duitse televisie. Hij wilde niet veel meer doen dan informeren over de situatie van de artsen in Afrika. Dit resulteert in misschien wel de minst interessante documentaire van zijn hand. Er zijn enkele momenten waarin kleine bijzaken belicht worden, een persoon sterk lijkt te worden geïnstrueerd door de regisseur (de haperende zuster) en wat typische beelden die terug zijn te zien in de rest van zijn oeuvre. Het is een droge registratie, die helaas niet is ingesproken door de regisseur zelf.