Okupacija u 26 Slika (1978)

Alternatieve titels: Occupation in 26 Pictures | De Bezetting in 26 Beelden | Occupation in 26 Tableaux

Joegoslavië
Drama / Oorlog

geregisseerd door Lordan Zafranovic
met Frano Lasic, Milan Strijlic en Tanja Poberznik

Drie jonge mannen, een Kroaat, een Italiaan en een Jood zijn de beste vrienden in pre-WOII Dubrovnik. Wanneer hun land bezet wordt door de Nazi's en hun bondgenoten, wordt hun stad een plaats van terreur en slachtingen. De vrienden moeten nu allen een andere kant kiezen in dit conflict.

avatar van Mac Hammer Fan
Dit oorlogsdrama kreeg een Nominatie voor de Gouden Palm in 1979. Eén scene, een waar bloedbad gesitueerd in een bus, waarin meerdere mensen op de meest gruwelijke wijzen werden omgebracht, was zo schokkend dat in Cannes destijds een groot aantal toeschouwers de zaal verlieten...