• 8.253.309 stemmen

Alternatieve titel: Black Sheep

Oorsprong: Zwitserland / Duitsland

Geregisseerd door: Oliver Rihs

Met onder meer: Jule Böwe en Marc Hosemann

IMDb beoordeling: 6,7 (937)

Oorspronkelijke taal: Duits

Plot Schwarze Schafe

'Schwarze Schafe' is een episoden-film over losers in Berlijn die de vreemdste plannen bedenken om geld te verdienen. Boris Wecker bijvoorbeeld mag wel in een Porsche rijden, maar heeft geen geld. Hij besluit een rijke carrière-vrouw aan de haak te slaan voor een betaalde onenightstand... maar wat als hij daadwerkelijk verliefd wordt op de dame in kwestie? Fred en Arnold zijn twee niksnutten die nog thuis wonen. Zij besluiten geld te gaan verdienen als satanisten, maar eerst moet er geoefend worden en wel met Freds grootmoeder. Charlotte is een gids op de rondvaartboot op de Spree, en haar vriend Peter is een alcoholistische kunstenaar. De huur moet betaald worden en ze besluiten alles op alles te zetten om mee te doen met de Lotto. Breslin en Jason vinden de ego-economie uit en lichten werkloze kunstenaars op. En tenslotte zijn er nog drie Turkse jongeren die er alles aan doen om vrouwen te scoren, zonder succes. Geld stelen om een prostituee te bezoeken is hoogstwaarschijnlijk gemakkelijker.

image

Nadja, Vogue-Manager

avatar van sinterklaas

sinterklaas

LEUK!!!

Allereerst moest ik denken aan (de wel wat later komende) Oh Boy! vanwege de zwart-wit montage, waarbij de makers ook nog wel wat inspiraties bij Sin City vandaan hebben gehaald, omdat niet echt alles zwart-wit is. Black Sheep is een heerlijke mozaïk-verhaal dat zich plaats vind in Berlijn en op een lekkere gestoorde zwart komische wijze een kijkje neemt in het leven van verschillende bewoners, waarbij, zoals je het al kan bedenken, de levens ook op een een of andere manier met elkaar verweven worden. In deze film word ook duidelijk gemaakt dat er in Berlijn van alles en nog wat rondloopt, iets wat ik zelf ook heb kunnen aanschouwen toen ik daar op vakantie was. De vele stop-motion of versnelde montage maakte er ook een mooi kunstwerkje van. De verhalen over de personages worden ook op een heerlijke foute, en politiek incorrecte manier verteld, waarbij je regelmatig lachend wordt geshockeerd met humor dat lekker op de niveau gaat als Clerks of New Kids en ook steeds extremer lijkt te worden, lees; die Satanisten die ritueel hun in coma liggende oma verkrachten. Ook die scene's met die dronken vent op die boot en die trip van die Turken waren onvergetelijk. En ja, er is nog veel en veel meer....

Gewoonweg weer een pareltje met een ode aan Berlijn, die ook zo zijn mooie kiekje en plekjes op een creatieve en vakkundige wijze laat zien waarbij ook, zoals gezegd, erg veel wordt gerommeld met beelden en montage. En overduidelijk zijn Duitsers, in tegenstelling tot het vertrutte Nederland, niet vies van een straaltje extreme humor.

Ideale feel-good film, die niet altijd feel good overkomt.

avatar van MeteoraXV

MeteoraXV

haha heel leuke fillm, kon het goed hebben met alle personages en vooral die gekke satanisten