Ghosts (2006)

Verenigd Koninkrijk

geregisseerd door Nick Broomfield
met Ai Qin Lin en Zhe Wei

Ai Qin is een Chinese jongedame die zich naar Engeland laat smokkelen, om zo haar zoon en familie in China te onderhouden door hen geld te sturen. In Engeland komt ze zoals velen echter meteen in de ellende terecht, met een illegale werkstatus en als woning een klein kamertje dat zij moet delen met een aantal andere mensen.

avatar van keukenzout
Wat een aangrijpende film... Geen film die ik zo zou huren, hij leek me nogal saai... Maar hij kwam op film1 en zo raakte ik er in verzeild... Geen spijt van

Niet echt mijn type film.. Er is ook van alles slecht aan de film, maar het verhaal was wel goed en vooral duidelijk in beeld gebracht.

Film die laat zien dat als je een Chinees bent die in het Westen wil gaan werken je eerst een busreis moet ondernemen die toch wel heel erg lang is en oncomfortabel is, vervolgens allerlei baantjes krijgt die niet allemaal even inspirerend zijn, met eigenlijk best wel onredelijke werktijden, en dat het in Engeland ook het weer toch best wel slecht is. Schrijnend drama, met de beste intenties gemaakt, maar als film denk je “Jaaahaaaa!”

Een aangrijpend verhaal naar een waar gebeuren uit 2004, over het trieste lot van clandestienen in een vreemd land en de meedogenloze practijken van uitbuitiing die meestal aan de oorzaak liggen van de doorstane ontgoochelingen.
Interessant om volgen, zij het wel dat de film in het midden wegzakt, door wat in herhaling te vervallen, geen echt nieuwe elementen aan te voeren, maar in het slot toch wel weer de ellende van die mensen accentueert.
Niet tot de beste films die dergelijk onderwerp behandelen maar toch wel een lovenswaardige opzet.