The Bourne Identity (1988)

Mystery / Thriller

geregisseerd door Roger Young
met Richard Chamberlain, Jaclyn Smith en Anthony Quayle

Een man spoelt na een zware storm aan op een strand van een klein Frans dorpje. Een gepensioneerde dokter ontfermt zich over de bewusteloze vreemdeling. Als de man bijkomt, kan hij zich niets meer herinneren. Wanneer hij de toegangscode van een Zwitserse bank geïmplanteerd vindt in zijn lichaam, besluit hij het spoor te volgen. Al snel wordt hij achterna gezeten door allerlei geheime diensten en is hij, wanhopig op zoek naar zijn eigen identiteit, zijn leven niet meer zeker.

aerts007
Iets minder aktie dan in de remake, maar ik vind deze beter.
De zoektocht wordt hier beter in beeld gebracht.Een topper.

avatar van hannes64
Ik vond deze toen destijds een schitterende film...meer miniserie dus.
Heb em heel lang geleden nog op vhs gezien, en hij maakte diepe indruk op mij.
De remake met Damon daarentegen vind ik ietsjes beter dan deze.
Omdat de camerabeelden , de regie en `t snelle filmen van heden veel beter word.
En dan ook nog de andere 2 delen....in 1 woord, verbluffend goed.
Maar deze is een film op zich , en staat als een rots, en heeft de tand wel doorstaan vind ik.
Ik wil em nog wel `s zien, en dan weer eens vergelijken..
Roger Young IS en blijft een topregisseur.
Oh ja, jaclyn Smith vond ik zeer goed spelen als het onschuldig kijkende slachtoffer...ik was nog gek op haar, sinds de serie "charlie`s angels".

domkey
Minder aktie dan de remake, maar betere uitgewerkt.

Blijf toch de enige echte!

avatar van mayhemblik
hannes64 schreef:

in 1 woord, verbluffend goed.

Dat zijn er twee film vriend

avatar van mayhemblik
Ik kan hier zoveel meer van genieten dan van de namaak.
Vooral het eerste deel vind ik te gek.
Toch begin ik me af te vragen of ik ook niet bij de geheime dienst heb gewerkt, ik word namelijk ook alle kroegen hier in de buurt uitgeknikkerd.

avatar van Woolf
Natuurlijk een feest van herkenning want ik heb de film gezien toen ik nog jong was. Hij was in mijn herinnering wel wat spannender. Het werd me weer duidelijk dat wederom een remake absoluut overbodig is en geen enkele meerwaarde heeft.

avatar van Ajax&Filmfreak
Een beter verhaal dan de remake maar daar houd het ook wel mee op.

Prachtige film op heel bekende locaties, is altijd leuk.

avatar van akira124
Ik had deze al 3 jaar in de kast staan. Gister maar eens gekeken. Verassend leuk en de actie is goed in beeld gebracht. Ondanks de lange speelduur verveelt deze film ''bijna'' nergens.

Verhaalsgewijs een uitstekende film. Plottwists zijn goed, acteerwerk is prima. Sfeervolle, mooie beelden. Ik heb me 3 uur prima vermaakt.

4,0*.

avatar van Mega-Video
Zal nooit de boeken van Ludlum vergeten in de kast vroeger.....Het Bourne Bedrog was daar 1 van....Prachtige film overigens...de latere versies uiteraard ook....

Een vakkundig gemaakte (zeker wanneer je rekening houdt met de technische mogelijkheden anno 1988 in vergelijking met de bioscoopversie van 2002), spannende en intrigerende (televisie)thriller met een boeiende verhaallijn. Richard Chamberlain speelde doeltreffend en soms huiveringwekkend en ook Jaclyn Smith overtuigde.

De eerste verfilming van het boek van Ludlum en een vele betere ook meer gebaseerd op het boek