Kapitein Rob en het Geheim van Professor Lupardi (2007)

Alternatieve titel: Kapitein Rob

Nederland
Avontuur

geregisseerd door Hans Pos
met Thijs Römer, Katja Schuurman en Arjan Ederveen

De waanzinnige Professor Lupardi (Arjan Ederveen) heeft een machine ontwikkeld waarmee hij het klimaat van de hele wereld naar zijn hand kan zetten en daarmee zelfs de wereld zou kunnen vernietigen. Lukt het Kapitein Rob (Thijs Römer) om samen met de mooie Paula (Katja Schuurman) de wereld te behoeden voor een ramp?

Ik heb genoten , leuke vermakelijke film

robertus65
Eigenlijk is dit gewoon een vreselijke kinderachtige film. Waarom kunnen we dit soort films eens een keer niet normaal doen zonder al die rand debielen figuren erbij? Die Thijs Römer is volgens mij de saaiste held ooit zonder enige vorm van emotie of een greintje humor. Een kinder versie van James Bond, daar deed het mij nog het meest aan denken.

avatar van The Goss
Verhaal rammelde nogal, maar toch was het wel het aanzien waard. Alleen dat assistentje van Lupardi haalt de film aanzienlijk naar beneden. Voegt geen reet toe aan de film en doet dus alleen maar afbreuk aan de kwaliteit van de rol van Ederveen.

Ik vond 't een langdradig geheel. Had 't idee dat ik drie uur had zitten kijken, bleek achteraf tot mijn verrassing "slechts" 105 minuten te zijn.

Rare film over een "kapitein" die nog geen voet op een schip zet. Hij heeft alleen een klein zeilbootje in een brede sloot. Was dat in die stripverhalen ook zo?

Grootste misser was de wanhopige poging om de kijker te laten geloven dat het winter was terwijl iedereen kan zien dat het hoogzomer is. Het hele elfstedentocht gedoe komt zo helemaal absurd over en had beter weggelaten kunnen worden. Probeer dan tenminste de indruk te wekken dat mensen het echt koud hebben.

En die namen, Cigaret Larry? War slaat dat op?

Qua acteurs viel Yoko me erg tegen, Alex Klaasen kan zich beter bij het cabaret houden. Lucardi was wel goed en erg jammer dat Ricky Koole niet een wat grotere rol had.

Kom helaas niet verder dan 1,5*

avatar van dinal12000
Wat een houterige film is dit, vreselijke slecht helaas.

avatar van Anjin
Pietje Bell achtige film.....

Arjan Ederveen blijf leuk..

avatar van Multivitamine
Matige film kan me ook niet echt voorstellen dat kinderen dit leuk vinden.

En dan Wouter Bos als minister-president dat zou die wel willen..

Amusante jeugdfilm, die destijds beter verdiend had in de bioscopen. Thijs Römer is goed als Kapitein Rob, Ederveen en Klaasen zijn een fijn duo en de bijrollen van Dagelet, Wouterse en vooral Prinsen zijn vaak komisch. Hilarisch is de scène waarin Yoto plots een muzieksolo inzet. Meer van dit soort zelfspot had de film goed gedaan, want de toon in spel is niet altijd even goed in balans; vooral Schuurman neemt het zo nu en dan iets te serieus. De film kijkt door de fijne sfeer al met al bijzonder lekker weg.

Oef. Wat ik tot nu toe zag was niet best. Vooral Ederveen en Klaassen hadden iets meer gas terug mogen nemen.

Niet best. Behoorlijk beroerd zelfs. Bijna niets lijkt echt uit de verf te komen. De -tot irritants toe- overactende Ederveen en Klaassen, het uitermate matige plotje met dito dialogen, de verder matige spelregie (als die er bij sommige mensen al geweest is; vond het nogal bordkarton allemaal). En waarom vaart die knakker niet? Hij heeft toch een boot?

1*.

avatar van Dark Knight
Eigenlijk zou ik hier een 1,0**** voor geven maar ja. Misschien vinden kinderen van 6 jaar hem nog vermakelijk. 1,5************

avatar van BlueJudaskiss
Bij de Bart Smit het laatste exemplaar voor 5 euro meegepakt. Heb hier een positief vooroordeel over, maar we zullen zien...

avatar van BlueJudaskiss
Ondergewaardeerde film die weliswaar op een aantal punten de plank behoorlijk misslaat, maar desalniettemin over de gehele linie vermakelijk is.

Alex Klaassen + de kinderen zijn irritant, Thijs Römer doet het echter prima en kan zich uitstekend staande houden tussen namen als Jack Wouterse, Arjan Ederveen en Hans Dagelet.

Film is soms wat houterig en bevat een flink aantal ongeloofwaardigheden, maar toch...ik heb me vermaakt. Had inderdaad beter verdiend aan de bioscoopkassa.

Leuke kinderfilm!

rose
seeyoutoo schreef:
Ach mijn dochter van 12 heeft hem vanmiddag zitten kijken en ze vond h`m leuk, dus daar gaat het toch om. ff middagje kijk plezier
Ik dacht effe huh? Heb ik al op deze gereageerd? Maar zie dat jij mijn vorige avatar hebt...

rose
Niet echt bijzonder. Ederveen is irritant, en waar gaat het hele verhaal eigenlijk naartoe? Beetje te simpel allemaal. Was goed geweest voor een serie op de tv.

Tja wat moet je hiervan zeggen eigenlijk hink ik op twee gedachten:

1. De strips van Kapitein Rob waren een van mijn favorieten in mijn jeugd. De held was een verstokte vrijgezel die op zijn schip De Vrijheid, samen met zijn hond Skip de zeven zeeen bevoer, daarbij boeven bestreed als Professor Lupardi en Peer de Schuymer.
Dat waren geen kinderlijke of kinderachtige verhalen, maar spannende avonturen in onbekende streken en de boeven waren echt gemeen.
Tegen deze strips afgemeten is de film schandalig slecht. De Held is een onvolwassen idioot , met een flink uitgevallen kano in een boerensloot, de boeven hebben een hoog Bassie en Adriaan gehalte en zoals gezegd een liefje was bij Kapitein Rob ondenkbaar.
In dit licht is het een volstrekte shitfilm en niet meer dan 0,5*** waard.

1. Alleen maar gezien als kinderfilm en zonder enige referentie aan de strips is het wel wat beter, maar blijft het wat mij betreft ook onder de maat.
Het is zeker niet voor dezelfde doelgroep gemaakt als de strips (jongens vanaf ca 12 jaar). Het is misschien te pruimen voor een (veel?) jonger publiek. Hoe dan ook, een saaie held, knullige boeven, het maakt allemaal een wat amateuristische indruk, het is niet heel slecht maar wel onvoldoende, ik geeft er dan 4/10 dus 2*** voor

avatar van tommykonijn
Kapitein Rob..

Aardige film uit eigen bodem, soms best leuke stukjes en spannend was het ook wel af en toe. Maar toch waren er een paar dingen waar ik me zwaar aan irriteerde : de slechterikken, beiden zijn erg irritant. Lupardi was dan nog minder dan dat hulpje van hem, vreselijk irritant mannetje was dat . Het is wel bedoeld voor kinderen maar ze pakken het verkeerd aan : ze proberen het zo te maken dat het ook nog hier en daar James Bond trekjes heeft, zodat ook volwassenen kunnen genieten en zich niet de hele tijd zitten te vervelen, jammer genoeg lukt dat voor geen meter. De acteerprestaties waren wel gemiddeld (Katja Schuurman vond ik toch wel goed spelen). De film mist net te min en slaat te vaak de plank mis om er een 2,5* van te maken.

2,0* (als de film nog een paar betere scenes had gekend was het 2,5* geweest.)

avatar van Chainsaw
Chainsaw (moderator)
Had op zich erg leuk kunnen zijn, ware het niet dat men de film veel te serieus heeft genomen. Áls je dan een over the top film met karikaturen maakt, doe het dan ook gewoon goed. Wat dat betreft wisten enkel Klaassen en Ederveen voor wat kleur te zorgen, de rest van de karakters waren echt de saaiheid zelve. Tja, en als je dan ook nog een portie belabberd acteerwerk te zien krijgt (die kinderen, maar vooral Schuurman was écht niet om aan te zien) wordt het al snel vervelend. Film is duidelijk gericht op de allerkleinsten en die zullen zich er vast en zeker mee vermaken. Maar met een beetje meer zelfspot, kleurrijke personages en over the top humor was de film misschien ook nog leuk geweest voor mensen boven de 4 jaar.

1,5 sterren.

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Niet spannend.

Wanneer je ouder bent dan 10, althans. Ook niet echt grapig of bijzonder.

Römer moet duidelijk inkomen maar kan er mee door. Als vervolgens Schuurman de plank mis slaat en tegen het einde zelfs Wouterse lijkt te zwalken, houden we alleen Ederveen en Klaassen over. De sterkste acteur is eigenlijk Dagelet. Hij heeft echter 5 minuutjes screentijd. En dat is verdomd weinig.

Ook het Bondesque verhaal kon me amper bekoren en het ziet er allemaal een beetje nep uit. Al is dat laatste niet heel storend.

Jammer, had er wel zin in. Erg gemiddeld allemaal.

avatar van tommykonijn
Op mijn DVD-Hoes stond dat dit de Veronica-Gids schreef over deze film :

Kapitein Rob is als film-held net zo stoer als James Bond!

avatar van thunderball
Deze in de vooravond bekeken.

Aardig bedachte en goed geproduceerde Nederlandse jeugdfilm over een op de klassieke plaatjesverhalen gebaseerde held, die het moet opnemen tegen zijn aardsvijand Dr. Lupardi, een waanzinnige rol van Ederveen.

Film is een kruissing tussen Kuifje en James Bond (qua basis schurk, het bedreigen van de wereld etc.) en valt dan ook totaal niet serieus te nemen.

Helaas valt Romer nog al door de mand als de koene held, daar hij het nodige charisma ontbeert en Schuurman kan nog steeds niet acteren.

Gelukkig zijn daar oude rotten als Hans Dagelet en Jack Wouterse die de juiste toon weten te vinden, maar het is Ederveen, die met zijn hilarische over-the-top perfomance de show steelt.

Leuke film voor het hele gezin.
Een zeven, ofwel 3,5 ster.

avatar van jipt
In mijn jeugd was dit misschien nog te pruimen geweest, maar nu moest ik echt door zappen.

avatar van simonvinkie
Matige film en zelfs voor de kleinste onder ons niet echt leuk. Film neemt zichzelf inderdaad veel te serieus en het script is zo ongeloofwaardig als de pest. Acteerprestaties waren ook onder de maat. Hoogtepuntje was wel weer dat de film niet verveelde.

avatar van Elineloves
God nee, dit is niet mijn soort film.Katja is mooi, as usual, Thijs is een knappe, stoere vent.. maar daar is verder alles over gezegd. Acteerwerk is natuurlijk 10 keer niks, en het verhaal.. tsja, het verhaal. Wat kun je daar nou voor iets zinnigs over zeggen? Ik las hierboven iets over een 'hilarische over the top performance', nou, over the top is het sowieso, maar hilarisch? Totaal niet mijn soort humor, terwijl ik een jeugdfilm meestal wel weet te waarderen.

Nee, snel vergeten dit.

avatar van lars-pixar
Dit vond ik nou een leuke familie film, maar weer veel te lang en dan wordt het saai.Het verhaal is erg simpel maar heeft toch leuke momenten, de casting is ook wel goed, alleen ik vindt dat kinderen nooit zo goed spellen maar gelukkig ging het niet heel de film over die 2 kinderen, bij de film Mijn Vader Is Een Defectif zie je erg goed dat ze slecht acteren om dat het bij die film juist om die kinderen gaat, nu veder over deze film, ik verwacht eigenlijk hier wel een vervolg op, en dat hoop ik, ze krijgen van mij wel de kans. 3,0*

avatar van sofripa
Ik heb de boeken van Kapitein Rob soms letterlijk stukgelezen. Wat een avonturen waren (zijn) dat . En deze poging, heiligschennis ? Zou Kuhn zich omdraaien in zijn graf ? Wel, het is tenminste een poging. Das nog wat. En alles mee gezegd. Alles is nagenoeg verprutst en het aantal fouten in de scenes zijn hemelschreiend hoog.

Tussen de houten klazen zooi door gelukkig 1 topper. Arjan Ederveen als Lupardi. Echt super. Hij hield de gehele film op de been. Ook de enige die het uiterlijk en karakter mee heeft genomen uit de strip. Dus hulde voor hem en daarom 2 sterren. Anders was van dit schamel aantal nog een volle ster afgetrokken.

Dus, hou je van de strip, door alle rotzooi heenkijken, en genieten van professor Lupardi !

avatar van nairobi
Deze stem is namens mijn zoon van 10..

Hij vond hem best leuk.

Ik laat mijn stem (en vooral mening) maar achterwege..

Vermakelijke film. Ik snap al die negatieveteit dan ook niet. Het is een kinder/jeugd film met veel karikatuur(strip). Verder een topcast (Arjan Ederveen!, Hans Dagelet en Jack Wouterse).
Deze film zou ik niet (snel) zonder kids kijken, maar daardoor geen slechte waardering.

avatar van soom
Dit moet qua prestatie echt de meest slechtste ooit zijn, want manmanman, ik vond het zeer matig qua acteren. Met name Katja en Thijs dan vooral, Arjan Ederveen was wel grappig, net als Hans Dagelet. Wel een beetje verdeeld dus, de hoofdrollen waren in elk geval niet de beste spelers. Thijs is echt niet favoriet, zal dat echt nooit meer worden, naar ik aanneem. Katja is helemaal niet zo leuk als Paula, het is voorspelbaar tot en met wat er allemaal gebeurt. De enigen die ik daarin wel kon waarderen waren dus Arjan Ederveen en Hans Dagelet.

Enfin, enigszins vermakelijk wel, met name dus door Mr. Ederveen en Mr. Dagelet en enkele spannende stukjes scene.
Ik bedenk me net trouwens dat Jack Wouterse ook een vermelding verdient. Hij is goed, zoals altijd. Ook leuk om Wouter Bos te zien, dat wel. Dat maakt dan 4. Maar Katja mag hubby Thijs vergezellen naar een enkeltje naar de maan en nooit meer terugkomen. Ex-soapsterren zijn echt niet allemaal goede acteurs, hoelang je ook uit de soap bent.

Metde kids gekeken. Vond het wel een redelijke film voor de kids

avatar van Shadowed
Niet bijzonder.

Voor kinderen is dit wat geschikter, deze boekverfilming. De boeken heb ik overigens wel liggen ergens, maar wegens gebrek aan interesse nooit opengeslagen. Daarom de film maar opgezet die me misschien toch wel weer kon overtuigen.

Römer speelt nogal saai maar niet slecht. Hij doet vrij weinig wat zijn personage echt grappig, bijzonder of sympathiek maakt. Schuurmans heb ik nooit goed gevonden. Gelukkig zijn Ederveen en Wouterse overduidelijk goede keuzes die hier en daar voor een komische noot zorgen.

Wel een verhaal dat boeiend klinkt, maar iets minder boeiend is gebracht. Duidelijk op kinderen gericht, maar in het algemeen best genietbaar voor elke leeftijd. Het is zeker niet top, maar om het nou zo slecht te noemen, nee niet echt.