Kapitein Rob en het Geheim van Professor Lupardi (2007)

Alternatieve titel: Kapitein Rob

Nederland
Avontuur

geregisseerd door Hans Pos
met Thijs Römer, Katja Schuurman en Arjan Ederveen

De waanzinnige Professor Lupardi (Arjan Ederveen) heeft een machine ontwikkeld waarmee hij het klimaat van de hele wereld naar zijn hand kan zetten en daarmee zelfs de wereld zou kunnen vernietigen. Lukt het Kapitein Rob (Thijs Römer) om samen met de mooie Paula (Katja Schuurman) de wereld te behoeden voor een ramp?

Amusante jeugdfilm, die destijds beter verdiend had in de bioscopen. Thijs Römer is goed als Kapitein Rob, Ederveen en Klaasen zijn een fijn duo en de bijrollen van Dagelet, Wouterse en vooral Prinsen zijn vaak komisch. Hilarisch is de scène waarin Yoto plots een muzieksolo inzet. Meer van dit soort zelfspot had de film goed gedaan, want de toon in spel is niet altijd even goed in balans; vooral Schuurman neemt het zo nu en dan iets te serieus. De film kijkt door de fijne sfeer al met al bijzonder lekker weg.

Niet best. Behoorlijk beroerd zelfs. Bijna niets lijkt echt uit de verf te komen. De -tot irritants toe- overactende Ederveen en Klaassen, het uitermate matige plotje met dito dialogen, de verder matige spelregie (als die er bij sommige mensen al geweest is; vond het nogal bordkarton allemaal). En waarom vaart die knakker niet? Hij heeft toch een boot?

1*.

avatar van tommykonijn
Kapitein Rob..

Aardige film uit eigen bodem, soms best leuke stukjes en spannend was het ook wel af en toe. Maar toch waren er een paar dingen waar ik me zwaar aan irriteerde : de slechterikken, beiden zijn erg irritant. Lupardi was dan nog minder dan dat hulpje van hem, vreselijk irritant mannetje was dat . Het is wel bedoeld voor kinderen maar ze pakken het verkeerd aan : ze proberen het zo te maken dat het ook nog hier en daar James Bond trekjes heeft, zodat ook volwassenen kunnen genieten en zich niet de hele tijd zitten te vervelen, jammer genoeg lukt dat voor geen meter. De acteerprestaties waren wel gemiddeld (Katja Schuurman vond ik toch wel goed spelen). De film mist net te min en slaat te vaak de plank mis om er een 2,5* van te maken.

2,0* (als de film nog een paar betere scenes had gekend was het 2,5* geweest.)

avatar van Chainsaw
Chainsaw (moderator)
Had op zich erg leuk kunnen zijn, ware het niet dat men de film veel te serieus heeft genomen. Áls je dan een over the top film met karikaturen maakt, doe het dan ook gewoon goed. Wat dat betreft wisten enkel Klaassen en Ederveen voor wat kleur te zorgen, de rest van de personages waren echt de saaiheid zelve. Tja, en als je dan ook nog een portie belabberd acteerwerk te zien krijgt (die kinderen, maar vooral Schuurman was écht niet om aan te zien) wordt het al snel vervelend. Film is duidelijk gericht op de allerkleinsten en die zullen zich er vast en zeker mee vermaken. Maar met een beetje meer zelfspot, kleurrijke personages en over the top humor was de film misschien ook nog leuk geweest voor mensen boven de 4 jaar.

1,5 sterren.

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Niet spannend.

Wanneer je ouder bent dan 10, althans. Ook niet echt grapig of bijzonder.

Römer moet duidelijk inkomen maar kan er mee door. Als vervolgens Schuurman de plank mis slaat en tegen het einde zelfs Wouterse lijkt te zwalken, houden we alleen Ederveen en Klaassen over. De sterkste acteur is eigenlijk Dagelet. Hij heeft echter 5 minuutjes screentijd. En dat is verdomd weinig.

Ook het Bondesque verhaal kon me amper bekoren en het ziet er allemaal een beetje nep uit. Al is dat laatste niet heel storend.

Jammer, had er wel zin in. Erg gemiddeld allemaal.

avatar van thunderball
Deze in de vooravond bekeken.

Aardig bedachte en goed geproduceerde Nederlandse jeugdfilm over een op de klassieke plaatjesverhalen gebaseerde held, die het moet opnemen tegen zijn aardsvijand Dr. Lupardi, een waanzinnige rol van Ederveen.

Film is een kruissing tussen Kuifje en James Bond (qua basis schurk, het bedreigen van de wereld etc.) en valt dan ook totaal niet serieus te nemen.

Helaas valt Romer nog al door de mand als de koene held, daar hij het nodige charisma ontbeert en Schuurman kan nog steeds niet acteren.

Gelukkig zijn daar oude rotten als Hans Dagelet en Jack Wouterse die de juiste toon weten te vinden, maar het is Ederveen, die met zijn hilarische over-the-top perfomance de show steelt.

Leuke film voor het hele gezin.
Een zeven, ofwel 3,5 ster.

avatar van simonvinkie
Matige film en zelfs voor de kleinste onder ons niet echt leuk. Film neemt zichzelf inderdaad veel te serieus en het script is zo ongeloofwaardig als de pest. Acteerprestaties waren ook onder de maat. Hoogtepuntje was wel weer dat de film niet verveelde.

avatar van Elineloves
God nee, dit is niet mijn soort film.Katja is mooi, as usual, Thijs is een knappe, stoere vent.. maar daar is verder alles over gezegd. Acteerwerk is natuurlijk 10 keer niks, en het verhaal.. tsja, het verhaal. Wat kun je daar nou voor iets zinnigs over zeggen? Ik las hierboven iets over een 'hilarische over the top performance', nou, over the top is het sowieso, maar hilarisch? Totaal niet mijn soort humor, terwijl ik een jeugdfilm meestal wel weet te waarderen.

Nee, snel vergeten dit.

avatar van Shadowed
Niet bijzonder.

Voor kinderen is dit wat geschikter, deze boekverfilming. De boeken heb ik overigens wel liggen ergens, maar wegens gebrek aan interesse nooit opengeslagen. Daarom de film maar opgezet die me misschien toch wel weer kon overtuigen.

Römer speelt nogal saai maar niet slecht. Hij doet vrij weinig wat zijn personage echt grappig, bijzonder of sympathiek maakt. Schuurmans heb ik nooit goed gevonden. Gelukkig zijn Ederveen en Wouterse overduidelijk goede keuzes die hier en daar voor een komische noot zorgen.

Wel een verhaal dat boeiend klinkt, maar iets minder boeiend is gebracht. Duidelijk op kinderen gericht, maar in het algemeen best genietbaar voor elke leeftijd. Het is zeker niet top, maar om het nou zo slecht te noemen, nee niet echt.