Koko, le Gorille Qui Parle (1978)

Alternatieve titel: Koko, a Talking Gorilla

Frankrijk
Documentaire

geregisseerd door Barbet Schroeder

In 1977 gingen regisseur Barbet Schroeder en cameraman Nestor Almendros het universum in van 's werelds bekendste primaat, Koko. Koko, een driejarige gorilla-vrouwtje, wordt vanuit de dierentuin van San Francisco naar de universiteit van Stanford gebracht, door Dr. Penny Patterson, voor een controversieel experiment - zij zal door Dr. Patterson de oervorm van communicatie leren, de gebarentaal.

avatar van danuz
Interessant onderwerp, helaas is de focus van de documentaire - de training van Koko - voor mij niet genoeg om de hele speelduur echt te boeien. Wel fascinerend hoe er gecommuniceerd wordt, en goed dat Schroeder op het einde wel wat vragen stelt (had al eerder gemogen wat mij betreft).