The Tattooist (2007)

Nieuw-Zeeland / Singapore
Thriller / Drama

geregisseerd door Peter Burger
met Jason Behr, Mia Blake en Michael Hurst

Tatoeage specialist Jake Sawyer reist de hele wereld af, op zoek naar nieuwe ontwerpen en thema's. In Singapore krijgt Jake dan de traditionele Samoan tatoeage, waar volgens de legende een kwaadaardige geest in schuilt, te zien. Maar al snel blijkt dat als Jake met deze tatoeage begint te experimenteren, hij dit beter niet had kunnen doen. En voor Jake er erg in heeft, is zijn ziel in groot gevaar, evenals het leven van zijn nieuwe liefde Sina.

Erg simpel verhaal dat niet een erg gevoel van diepgang heeft.

De hoofdpersoon is erg geïnteresseerd in de tradities rond de Samoaanse tatoo, terwijl deze mensen hem er het liefst buiten willen houden. Als Jake het leven van Sina probeert te redden blijkt waarom.

Het is geen Amerikaanse productie. Wat lokaler en kleinschaliger. Desondanks zien de special effect er gewoon goed uit. Helaas wordt het plot van de film weinig aangekleed. Hierdoor mist het verhaal wat volume en impact die met een betere aankleding wat groter zou zijn.

Desondanks is het visueel dik in orde. 2.5*

avatar van Onslaught
Redelijke film.

Leuk concept, redelijk goed uitgewerkt en redelijk acteer werk.

Film stelde me niet echt teleur, maar had ook geen hoge verwachtingen.

Ik had graag gezien dat het verhaal iets dieper in ging op de tatoeages en daarbij een mooie relatie zou ontstaan tussen Jake en Sina, maar het gaat hier dan ook niet om een romantische film.

De film krijgt van mij een 3.0

avatar van ralfsjam
typisich geval van een slechte film! geen enkele acteur kon goed acteren en ze stonden er bij alsof ze voor het eerst op een set stonden met de mededeling "als je gekleurde arm er maar goed op staat! het verhaal was erg wankel en gebrekkig. het kon mij niet boeien, omdat de acteurs en het verhaal een slechte comi waren. je kon zien dat al het geld in de paar special effecten gestopt waren.
en zelf als je aan de tattoo shots kan zien dat de tattooist nog nooit een tattoo apparaat in zijn handen heeft gehad, breekt mijn klomp!
deze film is een schaamtevolle vertoning voor de tattoo wereld, waar het juist eigenlijk reclame had moeten zijn denk ik! een 1.5 voor de moeite en de paar redelijke effecten .

avatar van Lui
Lui (crew)
Vermakelijke film waar je echt van moet houden, wel een origineel onderwerp, maar niet spectaculair gebracht. Ik moest echter wel terugdenken aan het moment dat ik mijn tattoo kreeg, nu maar hopen dat er in de mijne geen 'kwaadaardige geest' schuilt.

Zelden zo'n belabberde film gezien. Het leek wel een voorstelling van de plaatselijke amateurtoneel-vereniging! Ongelooflijk wat een beroerde acteerprestaties.
Het verhaal rammelt aan alle kanten. Een tip: verdoe hier je tijd niet aan!!

avatar van accordejoan
Het kwam allemaal een beetje over als de aflevering van een serie. Niet slecht, maar weinig spectaculair. Wat ik wel storend vond was dat er weinig aan gedaan werd om het echt te laten lijken, en dan bedoel ik de klanten die in de tattooshop komen.

Normaal wordt besproken wat voor tattoo men wil. Er wordt een schets gemaakt. De plaats, kleur, grootte, etc. wordt besproken. In deze film komt de klant binnen gaat zitten, en de tattoo wordt op de eerste de beste plaats gezet. Het is dan wel een bovennatuurlijke thriller, maar toch, een beetje oog voor detail mag van mij wel.

Wel een mooie DVD-cover!

Nancy1980
Lui schreef:

sluit ik me bij aan!

avatar van Metalfist
Evil in ink

Zelf had ik mijn twijfels of een film over tatoeages boeiend genoeg zou zijn voor anderhalf uur. Mijn broer daarentegen was er van overtuigd dus heb ik gisteren maar meegekeken. Kan niet zeggen dat het een teleurstelling was.

Het idee van The Tattooist is zonder meer origineel en wordt op zich wel goed uitgewerkt. Het is goed dat er werd gekozen om meer de vreemdere maar ouderwetse manier van tatoeëren voor ons Westerlingen te gebruiken in plaats van gewoon de hedendaagse stijl met machine en al te gebruiken. Dat had toch wel wat van de sfeer verneukt. Wat dan wel weer jammer is dat wanneer Jake een hedendaags tattoo machine gebruikt je overduidelijk kunt zien dat hij de kunst van het tatoeëren niet onder de knie heeft. Zo begint hij gewoon free hand te tatoeëren zonder maar iets van lijnen of aftekeningen te gebruiken... Gelukkig zijn dat maar kleinere foutjes die de film geen afbreuk doen. Heel de plotlijn is wel wat voorspelbaar en heeft duidelijk zijn inspiratie gehaald bij de hedendaagse Amerikaanse horrors zoals The Ring of The Grudge maar toch blijft het allemaal vermakelijk, al had de flashback over Jake's jeugd wel wat beter uitgewerkt gemogen.

Het probleem bij dit soort films is dat de acteurs vaak hun eerste echte hoofdrol spelen en eigenlijk amper kunnen acteren. Gelukkig is The Tattooist een uitzondering op die regel. Jason Behr, die mij trouwens vrij hard aan Paul Walker deed denken maar dan een betere versie, acteert sterk en komt geloofwaardig over (met uitzondering van bovengenoemde foutjes). Geen idee of Mia Blake een rasechte Nieuw-Zeelandse is maar in vergelijking met de rest van haar familie kwam ze te Westers over. Afgezien van dit acteert ze wel goed.

Al bij al een vermakelijke film. Het concept is origineel en menig tattoo fan zal hier dan ook wel plezier aan beleven.

avatar van DonOswaldo
Lang niet zo slecht als menig wil beweren.

Het concept is aardig, en weet toch de speelduur te vermaken.

Ook zowel het acteerwerk als de effecten zijn in orde (wat ik allebei slechter had verwacht).

Zat misschien meer in en is zeker geen hoogvlieger, maar een voldoende verdient het nog wel

avatar van Noodless
Origineel script dat de aandacht van de kijker weet vast te houden tot het einde. Jammer dat het verhaal niet echt spannend wordt.
Mooie kaft trouwens. 6/10

avatar van Cleanshot
Maakt me niet uit wat de ratin zegt, ik vond het geen slechte film.
Het is een ander concept alleen daarvoor al punten. De scenes met die op hol geslagen inkt vond ik goed. Het is geen horror maar vond hem wel interessant.

Ik ben wat verbaasd over alle negatieve reacties. Ik vind de film visueel sterk, lekker spannend, creatief, over het onderwerp tatoeëren waar ik weinig van weet. Ik heb 92 leuke minuten gehad.