Curse of the Crimson Altar (1968)

Alternatieve titels: Curse of the Crimson Cult | The Crimson Altar | The Crimson Cult

Verenigd Koninkrijk
Horror

geregisseerd door Vernon Sewell
met Boris Karloff, Christopher Lee en Barbara Steele

Wanneer zijn broer op mysterieuze wijze verdwijnt, brengt Robert Manning een bezoek aan het afgelegen landhuis waar het laatst iets van hem werd gehoord. Ondanks het feit dat zijn gastheer en diens nicht hem klaarblijkelijk verwelkomen, ontdekt hij een gevoel van dreiging in de lucht. De legende van Lavinia Morley, de Zwarte Heks van Greymarsh, hangt als een vloek over de omgeving.

avatar van Mac Hammer Fan
Deze film is uitgebracht op DVD in de UK:
Hieronder een Engelse review:

De film zou gebaseerd zijn op een verhaal van Howard Philips Lovecraft "The Dreams in the Witch House", maar ik heb dit verhaal vroeger gelezen en ik zie weinig verband. Pluspunten zijn de vertolkingen (naast Christopher Lee, Boris Karloff en Barbara Steele treffen we ook nog Michael Gough aan) en de manier waarop alles is in beeld gezet.

avatar van RobbyT
Een van mijn goeie herinneringen aan de Deadly Ernest horror show!

avatar van 606
niet bepaald horror eerder sf of thriller

maar wel een leuke film

3 sterren

avatar van Dievegge
Heerlijk, die ouderwetse horrorfilms. In de traditie van de gothic tale, waar horror uit ontstaan is. Typisch is het afgelegen plattelandshuis in vervallen staat.

Omdat deze film gisternacht wel erg laat op TV kwam (2:35 op BBC 2) heb ik hem maar opgenomen. Omdat het vandaag toch een beetje een druilerige dag is heb ik hem maar gelijk bekeken. Het is een ouderwetse jaren 60 horror/thriller waarin twee horror iconen uit die tijd en eerder te weten Christopher Lee (vooral bekend om zijn Dracula rollen destijds) en Boris Karloff (vooral bekend om zijn Frankenstein rollen destijds) een rol spelen. Het was overigens min of meer de laatste rol van Boris Karloff want het jaar erna is hij gestorven.

Het verhaal heeft eerlijk gezegd weinig om het lijf en de film neigt ook meer naar Thriller dan naar Horror. Het enige wat nog een klein beetje op horror lijkt zijn de beelden in de min of meer SM-Zolder (zag er wel geinig uit). Visueel zag het er wel nog aardig uit (lekker jaren 60 sfeertje inclusief wat sletterige vrouwen) en het verhaal wist ook nog enigszins te boeien (wel regelmatig saai en langdradig). Een hoogvlieger is het zeker niet en ik ben blij dat ik daarvoor ook niet ben opgebleven. De film duurt overigens met 80 minuten gelukkig wel niet lang. De cast deed het wel aardig en de rol van Michael Gough als "Elder" is noemenswaardig.

avatar van Mischa
Trage, maar geinige film, met van die aparte decors die ze in die jaren wel vaker gebruikten (Avengers, Sleuth).

avatar van RuudC
Dit is gewoon horror hoor. Ik snap niet waarom daar over getwijfeld zou moeten worden.

Anyway, ik ben wel enigszins teleurgesteld. Echt veel lijkt er namelijk niet in te gebeuren en alle steracteurs lijken er vrij weinig zin in te hebben gehad. Zowel Christopher Lee en Boris Karloff heb ik beter werk zien afleveren. Ook is het jammer dat de rol van Barbara Steele beperkt is tot hooguit een minuut. De nachtmerriescenes zijn nog wel interessant en dat zijn de momenten waarin de film nog best sfeervol wordt. Alleen is de zoektocht naar de broer van de hoofdpersoon vrij vaag en eigenlijk ook niet echt interessant. Ergens heb ik wel een zwak voor Curse of the Crimson Altar, al is het vooral omdat het een erg obscure film is. Lavinia Morley had veel beter uitgewerkt mogen worden, want dan hadden we hier een veel leukere folkhorror aan overgehouden. Ik zou deze nog wel eens willen herzien. Bij voorkeur met ondertiteling, want niet alles is goed te volgen.

avatar van Richard_Voorhees
Mede door het acteerwerk toch nog een best sterke prent, maar ik moet mij bij mijn voorganger aansluiten wat betreft de uitwerking van Lavinia. De echoënde stem maakt het wat cheesy en haar bijdrage blijft daarnaast best klein, terwijl men het regelmatig genoeg over haar hekserij heeft.
Wel weer prachtig om te zien hoe Lee op het einde weer woordloos wist te imponeren. Die donkere ogen en zijn lange postuur heeft hij al wel als uiterlijke plus, maar je moet het dan ook nog kunnen uitstralen en dat kan hij als geen ander.
Ook Karloff weet een overtuigend personage neer te zetten en Michael Cough en Rupert Davies zijn ook erg fijn in hun bijrollen.
Vooral door het begin met de tekst over de medicatie en het visioen met de zweepslagen en de moord had ik een wat grover werkje verwacht dan wat het uiteindelijk geworden is.
Sewell is geen meesterlijke sfeerschepper en zijn film haalt de kwaliteit van de (betere) Hammer films dan ook niet, maar verder is dit nog best goed te doen. Zeker voor liefhebbers van deze 'old land house' horrors of liefhebbers van Christopher Lee.