Man Hunt (1941)

Thriller / Drama

geregisseerd door Fritz Lang
met Walter Pidgeon, Joan Bennett en John Carradine

Bertesgarten, Beieren, 1939. De Britse jager Alan Thorndike krijgt tijdens een zomervakantie plotseling Adolf Hitler in het vizier. Thorndike wordt gevangen genomen door de Gestapo, wanneer zijn geweer op het verkeerde moment afgaat. Hij wordt gemarteld en hij moet een verklaring tekenen, dat hij een Britse spion is. Omdat Thordndike weigert, wordt door Gestapo een ongeluk in scene gezet en wordt Thorndike voor dood achtergelaten. Thorndike weet echter te ontsnappen naar Londen, waar hij achterna wordt gezeten door Duitse geheim agenten. Thorndike kan echter rekenen op de hulp van de prostituee Jerry Stokes

avatar van Dogie_Hogan
DVD release op 19 mei a.s.

avatar van stephan73
Masters of Cinema gaat deze in Januari 2010 uitbrengen!

avatar van Biosguru
Prostituee? Dat had ik er niet uitgehaald... Ze gaat duidelijk niet met hem om voor geld.

Wat een geweldige avonturenfilms heeft die Lang toch gemaakt. Het begin met de nepaanslag is al vermakelijk, maar ook nogal onzinnig. Hitler op de korrel nemen, maar geen intentie hebben hem daadwerkelijk om te leggen. Ja, ja. Daarna wordt het beter en beter. De geheime grot, de achtervolging in de metro, de ontsnapping op het schip, de achtervolging door Londen etc.

Ik heb het al eerder aangehaald, maar de films van Fritz Lang hebben meer vaart dan de meeste films van nu. Eigenlijk zit hier gewoon een reeks avonturenfilms in de lijn van Indiana Jones in. 4 dikke sterren, een score die hij bijna altijd minimaal wel haalt.

Uitstekende thriller tot aan… het laatste kwartier zo'n beetje. Het gedoe met de grot en de parachutesprong boven Duitsland is zo gekunsteld, dat het heel de film onderuit haalt. Zoals te doen gebruikelijk in Hollywood films is het Londense decor ook nu weer nat en mistig, maar dat past deze keer prima bij de sfeer van de film.
De nog jonge Roddy McDowall heeft een leuk rolletje. Het alleraardigst vond ik echter Joan Bennett met haar Cockney-accent! Voor zover ik dat kan beoordelen klonk dat heel geloofwaardig.
Ik was dus heel erg positief tot aan de ontknoping. Dat vind ik een regelrechte afknapper.

avatar van missl
Verhaal over een man die ervan beticht wordt een aanslag te willen plegen op Hitler. Die aanslag wordt verijdeld en hij weet te ontsnappen. Met behulp van een mooie vrouw doet hij er alles aan om niet in handen te vallen van de Duitsers. Goede sfeer, maar is voor mij wat te langdradig.
Het einde is over the top.