ad

Geregisseerd door: Fritz Lang

Met onder meer: Walter Pidgeon, Joan Bennett en John Carradine

Releasedatum: 13 juni 1941

Over Man Hunt

Berchtesgaden, Beieren, 1939. De Britse jager Alan Thorndike krijgt tijdens een zomervakantie plotseling Adolf Hitler in het vizier. Thorndike wordt gevangen genomen door de Gestapo, wanneer zijn geweer op het verkeerde moment afgaat. Hij wordt gemarteld en hij moet een verklaring tekenen, dat hij een Britse spion is. Omdat Thordndike weigert, wordt door Gestapo een ongeluk in scene gezet en wordt Thorndike voor dood achtergelaten. Thorndike weet echter te ontsnappen naar Londen, waar hij achterna wordt gezeten door Duitse geheim agenten. Thorndike kan echter rekenen op de hulp van de prostituee Jerry Stokes.

imageimageimage

Captain Jensen

Saul Farnsworthy

avatar van Dogie_Hogan

Dogie_Hogan

DVD release op 19 mei a.s.

avatar van stephan73

stephan73

Masters of Cinema gaat deze in Januari 2010 uitbrengen!

avatar van Biosguru

Biosguru

Prostituee? Dat had ik er niet uitgehaald... Ze gaat duidelijk niet met hem om voor geld.

avatar van mister blonde

mister blonde

Wat een geweldige avonturenfilms heeft die Lang toch gemaakt. Het begin met de nepaanslag is al vermakelijk, maar ook nogal onzinnig. Hitler op de korrel nemen, maar geen intentie hebben hem daadwerkelijk om te leggen. Ja, ja. Daarna wordt het beter en beter. De geheime grot, de achtervolging in de metro, de ontsnapping op het schip, de achtervolging door Londen etc.

Ik heb het al eerder aangehaald, maar de films van Fritz Lang hebben meer vaart dan de meeste films van nu. Eigenlijk zit hier gewoon een reeks avonturenfilms in de lijn van Indiana Jones in. 4 dikke sterren, een score die hij bijna altijd minimaal wel haalt.

BBarbie

Uitstekende thriller tot aan… het laatste kwartier zo'n beetje. Het gedoe met de grot en de parachutesprong boven Duitsland is zo gekunsteld, dat het heel de film onderuit haalt. Zoals te doen gebruikelijk in Hollywood films is het Londense decor ook nu weer nat en mistig, maar dat past deze keer prima bij de sfeer van de film.

De nog jonge Roddy McDowall heeft een leuk rolletje. Het alleraardigst vond ik echter Joan Bennett met haar Cockney-accent! Voor zover ik dat kan beoordelen klonk dat heel geloofwaardig.

Ik was dus heel erg positief tot aan de ontknoping. Dat vind ik een regelrechte afknapper.

avatar van missl

missl

Verhaal over een man die ervan beticht wordt een aanslag te willen plegen op Hitler. Die aanslag wordt verijdeld en hij weet te ontsnappen. Met behulp van een mooie vrouw doet hij er alles aan om niet in handen te vallen van de Duitsers. Goede sfeer, maar is voor mij wat te langdradig.

Het einde is over the top.

avatar van Filmkriebel

Filmkriebel

Raar verhaal die de bezorgdheid van het westen uitdrukt over de opkomst van Hitler. De geschiedenis zou de auteurs gelijk geven; er kwam wel degelijk oorlog. De brief die voorgelegd wordt aan Thorndike moet de aanleiding zijn om Engeland binnen te vallen . Een paar spannende scènes en een beetje romantiek, meer is niet nodig om een degelijke (anti duitse) classic te hebben.