Jerusalem (1996)

Zweden / Denemarken / Noorwegen / Finland / IJsland

geregisseerd door Bille August
met Maria Bonnevie, Ulf Friberg en Pernilla August

Gertrud en Ingmar zijn verliefd op elkaar, maar als Ingmar tijdens de winter weg moet, wordt Gertrud aanhanger van een fundamentalistisch christelijke beweging. De leider wil met z'n volgelingen naar Palestina emigreren en Ingmars zus besluit hem te volgen en verkoopt het huis dat eigendom van de familie is. Ingmar probeert het familiebezit te redden.

avatar van wendyvortex
Briljante epische film van Bille August die zelfs zijn Pelle The Conquerer (Pelle Eroberen) overtreft.
Werd door de critici helaas nogal lauw ontvangen. Vreemd dat zo weinigen hem hier gezien hebben.