Mogli Pericolose (1958)

Italië

geregisseerd door Luigi Comencini
met Sylva Koscina, Renato Salvatori en Dorian Gray

Ornella, de vrouw van Bruno, is zeer jaloers en handhaaft haar mening dat alle mannen ontrouw zijn, wanneer de gelegenheid zich voordoet, terwijl Claudine, de vrouw van Federico, het tegengestelde standpunt inneemt. Zo wedden zij dat Tosca, een vroegere danseres, erin zal slagen Federico te verleiden. Dat leidt uiteindelijk tot problemen voor iedereen.

Luigi Comencini bracht enkele jaren voordien schalkse, volkse humor met zijn "Pane, amore..."-films en oogstte er veel sukses mee en ook in deze licht satirische film over de man-vrouw relatie binnen het huwelijk, poogt hij een gelijkaardige humor op te wekken maar echt sprankelend wordt het eigenlijk nooit.