Diabolo Menthe (1977)

Frankrijk
Drama / Komedie

geregisseerd door Diane Kurys
met Eléonore Klarwein, Odile Michel en Anouk Ferjac

In de herfst van 1963, wordt Anne een tiener. Zij woont in Parijs met haar moeder en haar oudere zuster, Frédérique. Zij zijn pas terug van hun zomerreis naar het strand met hun vader. De school begint opnieuw. Voor Frédérique is het een jaar van haar eerste serieuze liefde, haar tochten in de politiek (de Algerijnse kwestie en "verbied de bom"), haar eerste kus met een oudere man, haar eerste vriend die haar in de steek laat, haar eerste verlies van vriendschap over waarden. Voor Anne, die nauwgezet op haar zuster let, is het een jaar van haar eerste ongesteldheid en van het leren spreken met jongens, omgaan met oneerlijke leraren en het sorteren van dingen met haar moeder wanneer ze in nesten is geraakt.

avatar van niethie
Aardige sfeerschets, maakte alleen nogal een warrige indruk op me. Er gebeurd van alles maar er wordt je als kijker geen moment rust gegunt en op die manier kon ik maar weinig of met vlagen sympathie voor beide meisjes, of de situaties waar ze inzaten opbrengen. Het leek soms net of er hevig in geknipt was ofzo. Erg jammer want er zat veel potentie in. Er schijnt ook nog een sequel ''Coctail Molotov'' van dezelfde regisseuse te zijn, maar heb verder geen haast om die snel te gaan zien.

2,5 sterren

avatar van Brix
Vanmiddag te zien op TV > ARTE > 14:05 uur (Franstalige en Duitstalige versies)

avatar van Brix
Vanavond te zien op TV5 Monde > 21:05 uur, met NL ondertiteling.

avatar van mikey
Warrige, persoonlijke auteursfilm/ coming of age flick, met veel chagrijnige fransen die elkaar uitvoeteren en corrigerende tikken uitdelen. Het pianoriedeltje dat de serieuze momenten aankondigde, leek wel uit de film emmanuele. Cest terrible. Het camerawerk was wel mooi.

Aardig portret, beeld, van opgroeiende meiden in Frankrijk van jaren 60. Maar ging wel erg van de hak op de tak, net niet echt pakkend. Wel goed gespeeld.

Toch wel een sympathiek en bijwijlen een hartverwarmend filmpje over 13-16 jarige lyceummeisjes.
Zoals hierboven al gezegd, niet altijd vlot en vaak van onderwerp veranderend, maar wat er gaande is, is zowat hetgeen het "Diabolo-Menthe"-chanson zo mooi weergeeft : In je lyceummappen steken je dromerijen en geheimpjes, je woordjes van liefde en tederheid die ge voor u houdt en die men veroordeelt, het eerste hartzeer, de kleine littekens in je ziel.....
Oudere Moviemeters - vooral de dames dan - zullen de film ervaren als een rake tijdsschets van de eerste helft van de jaren 60, net voor dat maatschappelijk en politieke protesten heel wat zouden veranderen.
Natuurlijk acteerwerk.
Film geraakte in 1977 niet verder dan een Césarnominatie voor het geluid en de prijs Louis Delluc voor Diane Kurys.
Het mocht iets meer zijn.