Theremin: An Electronic Odyssey (1994)

Documentaire / Biografie

geregisseerd door Steven M. Martin
met Leon Theremin, Clara Rockmore en Robert Moog

Het verhaal over het leven van Leon Theremin, de uitvinder van de theremin, een elektronisch muziekinstrument dat befaamd werd in de sci-fi filmmuziek periode. Theremin verbaasde Amerika met zijn instrument totdat hij in de jaren '30 werd ontvoerd door Sovjet-agenten. Hij zat gevangen in straf kampen en werkte aan surveillance-apparatuur voor de KGB. Pas 60 jaar later keerde hij terug naar de VS.

avatar van Friac
Een vrij complete documentaire, met voldoende aandacht voor het bewogen leven van Leon Theremin en zijn instrument. Er werd ook gepraat over theremincello's en danssessies met theremins (waarbij de beweging van het lichaam de klanken produceerden), maar jammer genoeg waren daar geen beelden van te zien in de documentaire.
Voorts wel leuke interviews met Robert Moog en een behoorlijk verwarde Brian Wilson, en enkele mooie sfeerbeelden van Leon Theremin die op late leeftijd zijn 'thuisstad' New York terug bezoekt.