Normal (2007)

Canada

geregisseerd door Carl Bessai
met Carrie-Anne Moss, Kevin Zegers en Callum Keith Rennie

Catherine (Carrie-Anne Moss), Dale (Andrew Airlie) en hun twaalf jaar oude zoon, Brady (Cameron Bright), vormen een familie die zich op de rand van ineenstorting bevindt. In de twee jaren sinds de dood van haar oudste zoon en ster-atleet Nicky, vindt Catherine het steeds moeilijker worden om samen te leven met haar miscommunicerende echtgenoot en een zoon die een constante herinnering is van wat eens was. Walt (Callum Keith Rennie), een professor heeft moeite met het ouder worden en leert daarmee om te gaan. Zijn onvermogen om met zijn vrouw te communiceren, de zorg die hij aan zijn broer moet besteden vanwege diens ruimtevrees, en zijn falen als schrijver drijven hem in de armen van Sherri (Lauren Lee Smith), een jonge tv-verslaggeefster en studente. Na het verlies van zijn vrouw en het op de tocht zetten van zijn carriere, begint Walt te beseffen dat zijn toekomst afhangt van het feit of hij in het reine weet te komen met de slachtoffers van een verkeersongeval dat hij heeft veroorzaakt. Jordy keert na een verblijf in de jeugdgevangenis wegens autodiefstal weer terug naar huis, naar zijn dominante vader Carl (Michael Riley) en nieuwe stiefmoeder Elise (Camille Sullivan). Zijn overbelaste verhouding met zijn vader bereikt een kritiek punt wanneer hij en Elise een hetze tegen elkaar beginnen. Als deze verhalen zich ontvouwen, ontdekken wij dat de hoofdpersonen allen onderdeel van een verhaal zijn - verbonden door bloed, toeval en de wens tot verzoening met datgene wat er in het verleden heeft plaatsgevonden.

avatar van rep_robert
Wel fraai acteerwerk van de cast, alleen de film is zelf weinig origineel. Het verhaal is bijzonder voorspelbaar en het verbonden zijn met elkaar(zoals de synopsis aangeeft) is behoorlijk duidelijk en weinig verrassend.

Aardige film over een aantal personages in de nasleep van een dodelijk auto-ongeluk. De film komt wat moeilijk op gang, maar naarmate de verhaallijntjes vorderen wordt het wel wat boeiender. Redelijk zwaarmoedig en het geheel kabbelt rustig voort. Het acteerwerk van de gehele cast is uitstekend. Ruim 3.0 sterren.

avatar van Decec
Een goede dramafilm...
Prima verhaal volgen...
Prima acteerwerk...
Redelijk kwaliteit breedbeeld, geen HD aanwezig...
Prima achtergrond geluid, geen Dolby Digital
aanwezig...
Te snel camerabeweging...

Van dit soort drama's met meerdere verhaallijnen zijn er al meerdere films gemaakt en zeker ook betere. Deze film is zeker niet slecht maar bijzonder en echt aangrijpend vond ik het eigenlijk nergens en inderdaad het verhaalverloop is vrij voorspelbaar. De cast deed overigens wat ze moest doen maar echt overtuigend vond ik het allemaal niet m.u.v. Carrie-Anne Moss die best aardig speelde. Leuk om eens gezien te hebben maar meer ook niet, denk dat ik deze film ook weer snel vergeten ben.