Raw Edge (1956)

Western

geregisseerd door John Sherwood
met Rory Calhoun, Yvonne De Carlo en Mara Corday

In de wetteloze staat Oregon anno 1842, dicteert de plaatselijke magnaat Gerald Montgomery, dat elke alleenstaande vrouw eigendom is van de eerste die haar meeneemt. Het lynchen van Dan Kirby, veroorzaakt een stormloop op zijn half-Indiaanse vrouw en nu weduwe Paca, die door velen nu opeist wordt. Er beginnen vervolgens problemen met de plaatselijke indianenstam, wat verergerd wordt door de komst van Dan's ruwe broer Tex. De ijver van Montgomery's mannen om hun baas tegen Tex te beschermen is echter laag vanwege het verlangen naar Hannah, die dan zijn weduwe zou kunnen worden.

Prima western die zeer onderhoudend was ook veel vrouwelijke schoon namelijk de B actrice Mara Corday en de mooie sexy Yvonne De Carlo . De hoofdrol is natuurlijk voor de robuuste Rory Calhoun en een van de foute cowboys is natuurlijk voor eeuwige bad guy Neville Brand.

avatar van mr rumson
Ik had meer van deze western verwacht maar vond hem wat tegenvallen.
Het verhaal vond ik niet echt realistisch ondanks dat het in de pionierstijd afspeelt .
Er zullen toen best wel plaatsen zijn geweest waar ze hun eigen wetten op na hielden vooral in de wildernis zoals hier in deze film .
Ook vond ik het verhaal wat aan de saaie kant er gebeurt nu niet echt iets in wat het voor mij spannend maakt.
Van Neville Brand die hier een lompe bad guy neerzet daar ben ik niet zo weg van wist mij totaal niet te overtuigen . De pokerspeler die vond ik ook maar matig acteren.
Het betere acteerwerk moet dan ook van Rory Calhoun komen.
Yvonne De Carlo en Mara Corday zien er beiden top uit maar acteerden ook naar behoren.
De film zelf ziet er zonder meer gaaf uit met mooie kleuren en een prachtige omgeving.

avatar van trebremmit
Komt uit op dvd en blu-ray bij Koch.

Raw Edge

avatar van trebremmit
Aardige western maar dat komt vooral door Calhoun.
Wat een vreselijke openingsmuziek trouwens, wie verzint zoiets?

avatar van Brix
trebremmit
Betreffende de openingstune: heb je de film via Youtube bekeken misschien?
Daarin loopt de muziek namelijk te snel, waardoor de zanger Terry Gilkyson een raar vervormde hogere stem krijgt .

avatar van trebremmit
Nee, ik heb de blu-ray. Ik vind het gewoon een vreselijk nummer.

avatar van Brix
Dat is wat anders, ,
Maar zoals het op de Youtube versie klinkt is het ook voor mij niet te harden.

Gilkyson heeft ook voor andere westerns songs geschreven/ingezongen.
In enkele westerns is hij ook zelf te zien: Red Sundown, Star in the Dust en Slaughter trail.
(Ik zou ze maar niet opzoeken om zijn liedjes te kunnen beluisteren, haha)

avatar van Grindhouse62
Nadat ik vanmorgen Decoy (1946) had gekeken, heb ik gelijk Raw Edge erachter aan herzien. 2 films met een korte speelduur. Raw Edge heb ik ooit in het verre verleden een keer op een duitse tv zender gezien en heeft gezien zijn korte speelduur weinig actie. De landschappen zijn prachtig in kleuren gefilmd. Het verhaal met als thema wraak is matig. Maar we konden ons dan wel weer vergapen aan het vrouwelijk schoon. Neville Brand volg ik als ik een af en toe een aflevering opzet van de westernserie Laredo 1965-1967. Heb mij niet verveeld met deze herziening, maar was wel de laatste keer en waarvan notitie is gemaakt in mijn filmdatabase Een matige voldoende -3.0