Shanghai Trance (2008)

Alternatieve titel: City of Trance

Nederland / Frankrijk
122 minuten / 100 minuten (IFFR)

geregisseerd door David Verbeek
met Tian Yuan, Lv Yulai en Tygo Gernandt

De twintigers Xu Yu, Jenny en Zhang Yi gaan ieder op hun eigen manier om met de flow van de stad, maar niet zonder problemen. Dromer Xu Yu probeert tegen de stroom in te gaan, terwijl nachtvlinder Jenny er in mee wil. De elegante Zang Yi ziet in dat meegaan met de flow van de stad niet altijd de beste manier is.

Ietwat aan de trage kant, maar Verbeek is een talent. Vooral heel goed gedraaid, interessante misc-en-scene en mooi sound-design. Het tweede nacht shot van Shagnhai in combinatie met geluid is geweldig.

avatar van Macmanus
Saai, niets zeggend, lelijke kadrering.

Paar dingen die me opvielen bij het zien van deze film. Vooral het laatste is extreem funest voor alle films maar vooral voor trage films met zeer weinig découpage. Ik zag me toch een paar ongeïnspireerde shots. Verder is dit weer eens zo een festival film die nergens heen ging, wordt er een beetje moe van. Net als Sanctuary, weer zo een film die je nooit meer hierna ziet of tegenkomt omdat het gewoon niks voorstelt.

Enige goede aan deze film was, dat ik bij Paranoid Park nog meer genoot van het camerawerk van Doyle. Damn die gast is goed zeg.

avatar van Prudh
Vandaag gezien op het NFF. Zelden zo'n drang gehad om de bioscoop vroegtijdig te verlaten, hoewel ik heel wat kan hebben. Shanghai Trance is afstandelijk, traag en slepend. De personages maken niets mee, zijn nietszeggend en zeggen niets. Honderd minuten meemaken wat mensen meemaken die niets meemaken is een tergende kwelling. Prachtige beelden van de stad proberen de veel te lang uitgesponnen scènes nog te redden, maar tevergeefs. Drie keer niks, terwijl de verwachtingen zo hoog lagen...

Grindhouse schreef:
De speelduur is zeker geen 100 minuten. Zat eerder rond de 150 schat ik.

Het dubbele had ik ook nog geloofd.

neo (crew)
Het eerst wat ook mij opviel was de slechte mix van de dialogen. Vreemd genoeg is het soms, zoals vrij vroeg in de film bij een telefoon gesprek op straat, nog tamelijk goed te verstaan.

David Verbeek heeft absoluut talent en steekt zijn liefde voor bepaalde Aziatische filmmakers niet onder stoelen of tafels. Het is,natuurlijk wat afstandelijk, maar dat is geen eens zo erg. Het is de traagheid en de oninteressante gebeurtenissen die het een zeer vervelende ervaring maken. Wel valt er op audio-visueel (alles behalve dialogen mix) niks te klagen. Na Yu-lan had ik helaas gehoopt op een wat betere film.

Al weer een heel stuk sterker dan Beat, hoewel Verbeek met geen enkele verrassende invalshoek komt en de ene inkopper laat volgen door een volgende open deur. Dat is jammer, want als hij inhoudelijk iets meer had gebracht (de transitie van China is hier te ver te zoeken, te veel op een afstand) was wel duidelijk waar Verbeek op mikte.

De zeer kunstmatige setting van Beat heeft hij gelukkig achter zich gelaten, want hoewel het soms een beetje gekunsteld over komt heeft hij in Shanghai wel plekken kunnen vinden, waar het leven plaatsgrijpt zoals de film laat zien (Bij Beat was het duidelijk dat hij nog nooit een kantoor van binnen had gezien). Paar fraaie stukken, zoals de eerder genoemde nachtscenes, maar ook de eerste scene in de discotheek is heel fraai gedaan.

Over de ongelofelijk slechte audio is hier al genoeg gezegd. Volkomen waardeloos. Tygo Gernandt in je film stoppen is natuurlijk ook geen pré. De speellengte is hier (en op imdb) nog steeds niet aangepast (ook de aanduiding in de gidsen klopten niet bij de TV uitzending).