Shanghai Trance (2008)
On Demand:
- Niet beschikbaar op Netflix
- Niet beschikbaar op Pathé Thuis
- Niet beschikbaar op Videoland
- Niet beschikbaar op Amazon Prime
- Niet beschikbaar op Disney+
- Niet beschikbaar op Google Play
- Niet beschikbaar op meJane
Plot Shanghai Trance
De twintigers Xu Yu, Jenny en Zhang Yi gaan ieder op hun eigen manier om met de flow van de stad, maar niet zonder problemen. Dromer Xu Yu probeert tegen de stroom in te gaan, terwijl nachtvlinder Jenny er in mee wil. De elegante Zang Yi ziet in dat meegaan met de flow van de stad niet altijd de beste manier is.
Externe links
Video's en trailers
Reviews & comments
kappeuter (crew films)
-
- 74277 berichten
- 5917 stemmen
Mochizuki Rokuro
-
- 18926 berichten
- 15496 stemmen
Naar wat ik gehoord heb is het met het productie design allemaal dik voor elkaar. Ook de locaties (Verbeek heeft er 2 (?) jaar gewoond) zijn perfect gekozen. Alleen de acteursregie laat behoorlijk te wensen over. Ook het probleem bij zijn eerdere films, zoals ik heb kunnen vaststellen. Ik geef m niet veel kans in de IFFR competitie (maar laat me graag verrassen).
danuz
-
- 12935 berichten
- 0 stemmen
Zojuist kwamen er enkele fragmenten en een interview met Verbeek langs op tv. Moet zeggen dat ik door de beelden positief verrast ben. Veel toch wel bijzondere shots (deden me wel erg denken aan Tsai e.d.) en qua thema ook boeiend.
Heel on Nederlands verder, maar daar heb ik maar weinig problemen mee, integendeel.
Benieuwd of deze wordt uitgebracht in de filmhuizen.
kappeuter (crew films)
-
- 74277 berichten
- 5917 stemmen
Dat is normaal gesproken wel het geval. Nederlandse arthouse is zelden straight-to-video.
Ik verwacht een kleine release in vijf premieretheaters.
gotti
-
- 14049 berichten
- 5752 stemmen
Ietwat aan de trage kant, maar Verbeek is een talent. Vooral heel goed gedraaid, interessante misc-en-scene en mooi sound-design. Het tweede nacht shot van Shagnhai in combinatie met geluid is geweldig.
3,5*
Macmanus
-
- 13726 berichten
- 3668 stemmen
Saai, niets zeggend, lelijke kadrering.
Paar dingen die me opvielen bij het zien van deze film. Vooral het laatste is extreem funest voor alle films maar vooral voor trage films met zeer weinig découpage. Ik zag me toch een paar ongeïnspireerde shots. Verder is dit weer eens zo een festival film die nergens heen ging, wordt er een beetje moe van. Net als Sanctuary, weer zo een film die je nooit meer hierna ziet of tegenkomt omdat het gewoon niks voorstelt.
Enige goede aan deze film was, dat ik bij Paranoid Park nog meer genoot van het camerawerk van Doyle. Damn die gast is goed zeg.
1.5*
Grindhouse
-
- 828 berichten
- 1686 stemmen
De speelduur is zeker geen 100 minuten. Zat eerder rond de 150 schat ik. Hele bijzondere film trouwens, als je dit Nederlands kunt noemen, is het mijn favoriete Nederlandse film aller tijden.
3,8*
kappeuter (crew films)
-
- 74277 berichten
- 5917 stemmen
Volgens mij niet. Na IFFR niks mee gebeurd denk ik.
Laten de publieken 'm eens uitzenden. Zal wel een omroep aan verbonden zijn neem ik aan?
Prudh
-
- 3124 berichten
- 1874 stemmen
Vandaag gezien op het NFF. Zelden zo'n drang gehad om de bioscoop vroegtijdig te verlaten, hoewel ik heel wat kan hebben. Shanghai Trance is afstandelijk, traag en slepend. De personages maken niets mee, zijn nietszeggend en zeggen niets. Honderd minuten meemaken wat mensen meemaken die niets meemaken is een tergende kwelling. Prachtige beelden van de stad proberen de veel te lang uitgesponnen scènes nog te redden, maar tevergeefs. Drie keer niks, terwijl de verwachtingen zo hoog lagen...
De speelduur is zeker geen 100 minuten. Zat eerder rond de 150 schat ik.
Het dubbele had ik ook nog geloofd.
berghti
-
- 86 berichten
- 196 stemmen
Vandaag gezien op het NFF. Zelden zo'n drang gehad om de bioscoop vroegtijdig te verlaten, hoewel ik heel wat kan hebben. Shanghai Trance is afstandelijk, traag en slepend. De personages maken niets mee, zijn nietszeggend en zeggen niets. Honderd minuten meemaken wat mensen meemaken die niets meemaken is een tergende kwelling. Prachtige beelden van de stad proberen de veel te lang uitgesponnen scènes nog te redden, maar tevergeefs. Drie keer niks, terwijl de verwachtingen zo hoog lagen...
Het dubbele had ik ook nog geloofd.
Dan kan je beter een pijn & lijden film gaan kijken...
kappeuter (crew films)
-
- 74277 berichten
- 5917 stemmen
Bericht verplaatst naar Film > Genres en landen > De Nederlandse film
Olaf K.
-
- 1132 berichten
- 513 stemmen
Geen slechte film dit! Filmisch lijkt Verbeek niet te kunnen kiezen tussen Jia’s voorliefde voor grijstinten en Hou’s voorliefde voor het mondialere nachtleven. Verbeek lijkt vooral getroffen door de contrasten en schotelt ons veel fraaie, precieze shot voor. Al vertoont hij inhoudelijk grote raakvlakken met het werk van zijn voorbeelden, hij voegt er wel degelijk wat aan toe. Maar om de stap van imitatie naar emulatie overtuigend te zetten, moet Verbeek wel de overbodige gelijkenissen domweg vermijden. Zo lijkt het produkten-aanprijs-meisje Jenny zozeer op het produkten-aanprijs-meisje uit Jia’s Unknown pleasures dat we alleen na het raadplegen van allmovie.com kunnen vaststellen dat het in ieder geval niet dezelfde actrice is. Hou’s Millennium Mambo handelt over een mooi meisje dat samen woont met een ziekelijk jaloerse dj. Dat is geen toeval: Alsof The Yearlings zojuist een puik refrein van Ryan Adams hebben gejat. Dit lokt een karakterisering van Verbeek als copycat te gemakkelijk uit. En dat zou jammer zijn, want eigenlijk moeten we gewoon heel blij zijn dat Hou en Jia school maken. Navolgers van Tarantino hebben we immers al genoeg.
Voor mijn volledige recensie: http://subjectivisten.typepad.com/de_subjectivisten/2008/10/shanghai-trance.html
De Mees
-
- 558 berichten
- 64 stemmen
Je moet eens zien wat ze hier met de film doen.
http://www.movieposterdb.com/poster/66dc96d3
En de imdb link werkt dus niet.
belchinees
-
- 4182 berichten
- 2208 stemmen
Wat was er toch mis met die audio tijdens de dialogen?
Ik hoorde ze vaak gewoon niet praten tegen elkaar.
neo
-
- 15411 berichten
- 9714 stemmen
Het eerst wat ook mij opviel was de slechte mix van de dialogen. Vreemd genoeg is het soms, zoals vrij vroeg in de film bij een telefoon gesprek op straat, nog tamelijk goed te verstaan.
David Verbeek heeft absoluut talent en steekt zijn liefde voor bepaalde Aziatische filmmakers niet onder stoelen of tafels. Het is,natuurlijk wat afstandelijk, maar dat is geen eens zo erg. Het is de traagheid en de oninteressante gebeurtenissen die het een zeer vervelende ervaring maken. Wel valt er op audio-visueel (alles behalve dialogen mix) niks te klagen. Na Yu-lan had ik helaas gehoopt op een wat betere film.
Mochizuki Rokuro
-
- 18926 berichten
- 15496 stemmen
Al weer een heel stuk sterker dan Beat, hoewel Verbeek met geen enkele verrassende invalshoek komt en de ene inkopper laat volgen door een volgende open deur. Dat is jammer, want als hij inhoudelijk iets meer had gebracht (de transitie van China is hier te ver te zoeken, te veel op een afstand) was wel duidelijk waar Verbeek op mikte.
De zeer kunstmatige setting van Beat heeft hij gelukkig achter zich gelaten, want hoewel het soms een beetje gekunsteld over komt heeft hij in Shanghai wel plekken kunnen vinden, waar het leven plaatsgrijpt zoals de film laat zien (Bij Beat was het duidelijk dat hij nog nooit een kantoor van binnen had gezien). Paar fraaie stukken, zoals de eerder genoemde nachtscenes, maar ook de eerste scene in de discotheek is heel fraai gedaan.
Over de ongelofelijk slechte audio is hier al genoeg gezegd. Volkomen waardeloos. Tygo Gernandt in je film stoppen is natuurlijk ook geen pré. De speellengte is hier (en op imdb) nog steeds niet aangepast (ook de aanduiding in de gidsen klopten niet bij de TV uitzending).
belchinees
-
- 4182 berichten
- 2208 stemmen
Knisper is zo braaf geweest om de speelduur aan te passen, zodat mensen in de toekomst weten dat ze 20 minuten extra aan die film vast zitten.
Malick
-
- 9042 berichten
- 70 stemmen
Onbegrijpelijk waarom deze film werd neergesabeld door pers en publiek. Voor mij is het een onvergetelijke film over generatieconflicten en relatieproblemen. Dat David Verbeek af en toe iets teveel nadruk legt op de problemen van de (hoofd)personen is hem vergeven. Vooral omdat de mise-en-scène dik in orde is. Let vooral eens op de sound-design en de kadrering. Her en der voelde het aan alsof hij de meester (Hsiao-hsien Hou (Millennium Mambo)) een draai om de oren gaf.
Waarschuwing! Hiervoor moet je in de stemming zijn want je kunt al heel snel de neiging hebben om het af te zetten vanwege de traagheid. Maar daar heb ik niets van gemerkt. Hopelijk wordt deze film ooit nog eens uitgebracht op dvd.
Robi
-
- 2424 berichten
- 2477 stemmen
Hele saaie film over jongeren in Shanghai. Ook was het verhaal niet altijd even duidelijk. Mogelijk doordat ik mijn ogen niet altijd open kon houden, maar waarschijnlijker omdat de verhalen ook niet al te veel voorstelden. Wel bijzonder in deze film, hoewel ook uiterst dubieus, is dat er af en toe ondertiteling in beeld verschijnt terwijl je geeneens stemmen hoort.
wolfmanrene
-
- 677 berichten
- 2853 stemmen
3 mei, 17.00 vertoning in EYE, met aansluitend dvd-presentatie en verkoop van de dvd tegen speciaal tarief
Mochizuki Rokuro
-
- 18926 berichten
- 15496 stemmen
Hopelijk wordt deze film ooit nog eens uitgebracht op dvd.
14 mei van dit jaar is de algemene release.
Ik Doe Moeilijk
-
- 1145 berichten
- 197 stemmen
Nee, ik word echt niet blij van de onwaarschijnlijk lage waardering van deze film hier op MoMe.
Bizar dat er door Macmanus juist op de kadering kritiek is geleverd, dat is een van de sterkste punten van de film voor mij. Prachtig hoe personages gevangen, en van elkaar gescheiden, zijn in omlijstingen van gebouwen, deuren, ramen. Ook zijn er een aantal zeer geslaagde contrapunten (mede door de mise-en-scene) in beeld gebracht. Bijvoorbeeld op het eind wanneer op de voorgrond (onscherp) een man een sekssite (of iets anders waar vrouwelijk vlees wordt aangeboden) bezoekt, terwijl op de achtergrond (in focus) Xu Yu zijn vriendin probeert te bellen.
Ook zijn vaak de miscommunicaties tussen personages treffend in beeld gebracht - wat ook een soort contrapunt te noemen valt. Bijvoorbeeld wanneer de DJ zijn vriendin weer eens niet hoort door de muziek op de hoofdtelefoon (akkoord, die is een beetje obvious). Of wanneer Jochem zegt hoezeer hij zijn vrijheid waardeert, terwijl Zang Yi overduidelijk (behalve voor hem) vastigheid zoekt. Dat soort zaken zijn toch wel pluspunten van de acteursregie te noemen.
Goede analyse van Olaf K., hoe kan het ook anders? De (psychologische) motieven zijn inderdaad redelijk expliciet, met een dito ontknoping (die net iets te lang duurde voor mij). Dat is het enige echte minpunt dat ik aan de film kon ontdekken.
Let vooral eens op de sound-design en de kadrering. Her en der voelde het aan alsof hij de meester (Hsiao-hsien Hou (Millennium Mambo)) een draai om de oren gaf.
Het laatste nieuws
Werkloze acteurs voeren Shakespeare op in gewelddadige game, 'Mr. K' is aangekocht door Amerikaanse distributeur | MovieMeter Recap
'No Country for Old Men' is morgenavond (20 januari) op televisie te zien: 'Prachtige film vol sfeer en dwaze figuren en dialogen'
'Escape from Alcatraz' staat binnenkort weer op Netflix: 'Dit is voor mij de ultieme gevangenisfilm'
Welke films worden vanavond uitgezonden op televisie?
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.
Social media
Realtimes Network
- Registreer |
- Contact ons |
- Over ons |
- Adverteren |
- MovieMeter Films Wiki |
- Series Wiki |
- Algemene voorwaarden en privacybeleid |
- Consent wijzigen |
- RSS Feeds |
- API
© 2025 MovieMeter B.V.