menu

Shanghai Trance (2008)

Alternatieve titel: City of Trance

mijn stem
2,24 (37)
37 stemmen

Nederland / Frankrijk
Drama
122 minuten / 100 minuten (IFFR)

geregisseerd door David Verbeek
met Tian Yuan, Lv Yulai en Tygo Gernandt

De twintigers Xu Yu, Jenny en Zhang Yi gaan ieder op hun eigen manier om met de flow van de stad, maar niet zonder problemen. Dromer Xu Yu probeert tegen de stroom in te gaan, terwijl nachtvlinder Jenny er in mee wil. De elegante Zang Yi ziet in dat meegaan met de flow van de stad niet altijd de beste manier is.

zoeken in:

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
In de tIgercompetitie op het IFFR.

avatar van Mochizuki Rokuro
2,5
Naar wat ik gehoord heb is het met het productie design allemaal dik voor elkaar. Ook de locaties (Verbeek heeft er 2 (?) jaar gewoond) zijn perfect gekozen. Alleen de acteursregie laat behoorlijk te wensen over. Ook het probleem bij zijn eerdere films, zoals ik heb kunnen vaststellen. Ik geef m niet veel kans in de IFFR competitie (maar laat me graag verrassen).

avatar van danuz
Zojuist kwamen er enkele fragmenten en een interview met Verbeek langs op tv. Moet zeggen dat ik door de beelden positief verrast ben. Veel toch wel bijzondere shots (deden me wel erg denken aan Tsai e.d.) en qua thema ook boeiend.
Heel on Nederlands verder, maar daar heb ik maar weinig problemen mee, integendeel.
Benieuwd of deze wordt uitgebracht in de filmhuizen.

avatar van kappeuter
kappeuter (crew)
Dat is normaal gesproken wel het geval. Nederlandse arthouse is zelden straight-to-video.
Ik verwacht een kleine release in vijf premieretheaters.

3,5
Ietwat aan de trage kant, maar Verbeek is een talent. Vooral heel goed gedraaid, interessante misc-en-scene en mooi sound-design. Het tweede nacht shot van Shagnhai in combinatie met geluid is geweldig.

3,5*

avatar van Macmanus
1,5
Saai, niets zeggend, lelijke kadrering.

Paar dingen die me opvielen bij het zien van deze film. Vooral het laatste is extreem funest voor alle films maar vooral voor trage films met zeer weinig découpage. Ik zag me toch een paar ongeïnspireerde shots. Verder is dit weer eens zo een festival film die nergens heen ging, wordt er een beetje moe van. Net als Sanctuary, weer zo een film die je nooit meer hierna ziet of tegenkomt omdat het gewoon niks voorstelt.

Enige goede aan deze film was, dat ik bij Paranoid Park nog meer genoot van het camerawerk van Doyle. Damn die gast is goed zeg.

1.5*

avatar van Grindhouse
3,5
De speelduur is zeker geen 100 minuten. Zat eerder rond de 150 schat ik. Hele bijzondere film trouwens, als je dit Nederlands kunt noemen, is het mijn favoriete Nederlandse film aller tijden.

3,8*

Heeft deze film eigenlijk een reguliere release gehad?

avatar van kappeuter
kappeuter (crew)
Volgens mij niet. Na IFFR niks mee gebeurd denk ik.
Laten de publieken 'm eens uitzenden. Zal wel een omroep aan verbonden zijn neem ik aan?

avatar van wolfmanrene
3,5
vanaf 2 oktober 2008 in de filmtheaters

avatar van Prudh
0,5
Vandaag gezien op het NFF. Zelden zo'n drang gehad om de bioscoop vroegtijdig te verlaten, hoewel ik heel wat kan hebben. Shanghai Trance is afstandelijk, traag en slepend. De personages maken niets mee, zijn nietszeggend en zeggen niets. Honderd minuten meemaken wat mensen meemaken die niets meemaken is een tergende kwelling. Prachtige beelden van de stad proberen de veel te lang uitgesponnen scènes nog te redden, maar tevergeefs. Drie keer niks, terwijl de verwachtingen zo hoog lagen...

Grindhouse schreef:
De speelduur is zeker geen 100 minuten. Zat eerder rond de 150 schat ik.

Het dubbele had ik ook nog geloofd.

avatar van wolfmanrene
3,5
hij is 122 minuten

avatar van berghti
Prudh schreef:
Vandaag gezien op het NFF. Zelden zo'n drang gehad om de bioscoop vroegtijdig te verlaten, hoewel ik heel wat kan hebben. Shanghai Trance is afstandelijk, traag en slepend. De personages maken niets mee, zijn nietszeggend en zeggen niets. Honderd minuten meemaken wat mensen meemaken die niets meemaken is een tergende kwelling. Prachtige beelden van de stad proberen de veel te lang uitgesponnen scènes nog te redden, maar tevergeefs. Drie keer niks, terwijl de verwachtingen zo hoog lagen...

(quote)

Het dubbele had ik ook nog geloofd.


Dan kan je beter een pijn & lijden film gaan kijken...


3,0
Geen slechte film dit! Filmisch lijkt Verbeek niet te kunnen kiezen tussen Jia’s voorliefde voor grijstinten en Hou’s voorliefde voor het mondialere nachtleven. Verbeek lijkt vooral getroffen door de contrasten en schotelt ons veel fraaie, precieze shot voor. Al vertoont hij inhoudelijk grote raakvlakken met het werk van zijn voorbeelden, hij voegt er wel degelijk wat aan toe. Maar om de stap van imitatie naar emulatie overtuigend te zetten, moet Verbeek wel de overbodige gelijkenissen domweg vermijden. Zo lijkt het produkten-aanprijs-meisje Jenny zozeer op het produkten-aanprijs-meisje uit Jia’s Unknown pleasures dat we alleen na het raadplegen van allmovie.com kunnen vaststellen dat het in ieder geval niet dezelfde actrice is. Hou’s Millennium Mambo handelt over een mooi meisje dat samen woont met een ziekelijk jaloerse dj. Dat is geen toeval: Alsof The Yearlings zojuist een puik refrein van Ryan Adams hebben gejat. Dit lokt een karakterisering van Verbeek als copycat te gemakkelijk uit. En dat zou jammer zijn, want eigenlijk moeten we gewoon heel blij zijn dat Hou en Jia school maken. Navolgers van Tarantino hebben we immers al genoeg.

Voor mijn volledige recensie: http://subjectivisten.typepad.com/de_subjectivisten/2008/10/shanghai-trance.html

avatar van De Mees
Je moet eens zien wat ze hier met de film doen.

http://www.movieposterdb.com/poster/66dc96d3

En de imdb link werkt dus niet.

avatar van belchinees
1,5
Wat was er toch mis met die audio tijdens de dialogen?
Ik hoorde ze vaak gewoon niet praten tegen elkaar.

1,0
neo (crew)
Het eerst wat ook mij opviel was de slechte mix van de dialogen. Vreemd genoeg is het soms, zoals vrij vroeg in de film bij een telefoon gesprek op straat, nog tamelijk goed te verstaan.

David Verbeek heeft absoluut talent en steekt zijn liefde voor bepaalde Aziatische filmmakers niet onder stoelen of tafels. Het is,natuurlijk wat afstandelijk, maar dat is geen eens zo erg. Het is de traagheid en de oninteressante gebeurtenissen die het een zeer vervelende ervaring maken. Wel valt er op audio-visueel (alles behalve dialogen mix) niks te klagen. Na Yu-lan had ik helaas gehoopt op een wat betere film.

avatar van Mochizuki Rokuro
2,5
Al weer een heel stuk sterker dan Beat, hoewel Verbeek met geen enkele verrassende invalshoek komt en de ene inkopper laat volgen door een volgende open deur. Dat is jammer, want als hij inhoudelijk iets meer had gebracht (de transitie van China is hier te ver te zoeken, te veel op een afstand) was wel duidelijk waar Verbeek op mikte.

De zeer kunstmatige setting van Beat heeft hij gelukkig achter zich gelaten, want hoewel het soms een beetje gekunsteld over komt heeft hij in Shanghai wel plekken kunnen vinden, waar het leven plaatsgrijpt zoals de film laat zien (Bij Beat was het duidelijk dat hij nog nooit een kantoor van binnen had gezien). Paar fraaie stukken, zoals de eerder genoemde nachtscenes, maar ook de eerste scene in de discotheek is heel fraai gedaan.

Over de ongelofelijk slechte audio is hier al genoeg gezegd. Volkomen waardeloos. Tygo Gernandt in je film stoppen is natuurlijk ook geen pré. De speellengte is hier (en op imdb) nog steeds niet aangepast (ook de aanduiding in de gidsen klopten niet bij de TV uitzending).

avatar van belchinees
1,5
Knisper is zo braaf geweest om de speelduur aan te passen, zodat mensen in de toekomst weten dat ze 20 minuten extra aan die film vast zitten.

3,5
Hier te bekijken:

Uitzendinggemist.nl

avatar van Verhoeven
3,5
Onbegrijpelijk waarom deze film werd neergesabeld door pers en publiek. Voor mij is het een onvergetelijke film over generatieconflicten en relatieproblemen. Dat David Verbeek af en toe iets teveel nadruk legt op de problemen van de (hoofd)personen is hem vergeven. Vooral omdat de mise-en-scène dik in orde is. Let vooral eens op de sound-design en de kadrering. Her en der voelde het aan alsof hij de meester (Hsiao-hsien Hou (Millennium Mambo)) een draai om de oren gaf.

Waarschuwing! Hiervoor moet je in de stemming zijn want je kunt al heel snel de neiging hebben om het af te zetten vanwege de traagheid. Maar daar heb ik niets van gemerkt. Hopelijk wordt deze film ooit nog eens uitgebracht op dvd.

1,0
Hele saaie film over jongeren in Shanghai. Ook was het verhaal niet altijd even duidelijk. Mogelijk doordat ik mijn ogen niet altijd open kon houden, maar waarschijnlijker omdat de verhalen ook niet al te veel voorstelden. Wel bijzonder in deze film, hoewel ook uiterst dubieus, is dat er af en toe ondertiteling in beeld verschijnt terwijl je geeneens stemmen hoort.

avatar van wolfmanrene
3,5
3 mei, 17.00 vertoning in EYE, met aansluitend dvd-presentatie en verkoop van de dvd tegen speciaal tarief

avatar van Mochizuki Rokuro
2,5
Verhoeven schreef:
Hopelijk wordt deze film ooit nog eens uitgebracht op dvd.

14 mei van dit jaar is de algemene release.

3,5
Nee, ik word echt niet blij van de onwaarschijnlijk lage waardering van deze film hier op MoMe.

Bizar dat er door Macmanus juist op de kadering kritiek is geleverd, dat is een van de sterkste punten van de film voor mij. Prachtig hoe personages gevangen, en van elkaar gescheiden, zijn in omlijstingen van gebouwen, deuren, ramen. Ook zijn er een aantal zeer geslaagde contrapunten (mede door de mise-en-scene) in beeld gebracht. Bijvoorbeeld op het eind wanneer op de voorgrond (onscherp) een man een sekssite (of iets anders waar vrouwelijk vlees wordt aangeboden) bezoekt, terwijl op de achtergrond (in focus) Xu Yu zijn vriendin probeert te bellen.

Ook zijn vaak de miscommunicaties tussen personages treffend in beeld gebracht - wat ook een soort contrapunt te noemen valt. Bijvoorbeeld wanneer de DJ zijn vriendin weer eens niet hoort door de muziek op de hoofdtelefoon (akkoord, die is een beetje obvious). Of wanneer Jochem zegt hoezeer hij zijn vrijheid waardeert, terwijl Zang Yi overduidelijk (behalve voor hem) vastigheid zoekt. Dat soort zaken zijn toch wel pluspunten van de acteursregie te noemen.

Goede analyse van Olaf K., hoe kan het ook anders? De (psychologische) motieven zijn inderdaad redelijk expliciet, met een dito ontknoping (die net iets te lang duurde voor mij). Dat is het enige echte minpunt dat ik aan de film kon ontdekken.

Verhoeven schreef:
Let vooral eens op de sound-design en de kadrering. Her en der voelde het aan alsof hij de meester (Hsiao-hsien Hou (Millennium Mambo)) een draai om de oren gaf.
Nou, dat lijkt me wat te sterk gesteld. Ik zou het eerder, net als Olaf K., als emulatie benoemen, of dan toch een ode (als je wilt). Sounddesign vond ik (op de DVD) juist tegenvallen. De dialogen lijken in een badkamer te zijn opgenomen. Als dat intentioneel is - om distantie te creëren - dan vind ik dat toch een slechte keuze.

Gast
geplaatst: vandaag om 21:23 uur

geplaatst: vandaag om 21:23 uur

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.