La Fille Coupée en Deux (2007)

Alternatieve titel: A Girl Cut in Two

Frankrijk

geregisseerd door Claude Chabrol
met Ludivine Sagnier, Benoît Magimel en François Berléand

Gabrielle is een jonge vrouw die er alles aan doet om het gevoel te hebben geslaagd te zijn in het leven. Ze is een charmante dame die iedereen om haar heen betovert. Voor een nieuwe stap in haar leven dumpt ze de perverse schrijver waar ze mee gaat en verleidt een jonge labiele miljardair.

avatar van Mc
Mc
Trailer is best indrukwekkend. Lijkt me wel wat dit, zeker na het zien van Swimming Pool.

avatar van jacobine_rodijk
Behalve Sagnier's knappe aanwezigheid (ook inhoudelijk) vond ik het verhaal maar erg magertjes. Jaloezie blijkt het thema te zijn maar kan me moeilijk voorstellen wat iemand als Sagnier's personage kan zien in de twee mannelijke hoofdrollen, erg slecht uitgewerkt en gecast. 2*

avatar van Noodless
Daar zou ik niet zo zeker van zijn mijn beste Jacobine_rodijk.
Helaas zijn er heel wat vrouwen die voor zo'n types vallen, bv. denk maar aan misdadigers in gevangenissen of gewoon rijke ....zakken.
Inhoudelijk vond ik de film wel boeiend, want het thema jaloezie is zo herkenbaar en alledaags. Ook de personages vond ik interessant : de perverse schrijver begon me echt te irriteren naarmate het verhaal verliep en de jonge labiele miljardair was in het begin ook niet uit te staan, maar naderhand begon ik er wel een beetje sympathie voor te voelen. Dus als kijker konden me de rollen echt wel boeien. Sagnier's is mooi, maar ze speelt haar rol ook overtuigend.
Ook de andere rollen werden goed gespeeld, o.a. de moeder van de miljardair. Dus heel wat positieve punten in een film waarin je jaloers wordt op de twee mannelijke hoofdrollen en ene in het bijzonder. hihi 7/10

Liefdesdrama dat zich afspeelt in de wereld van televisie, cultuur en gefortuneerden.
Eigenlijk is het verhaal, waarin vooral extreme bezitterigheid leidt naar het drama, de eenvoud zelve maar Chabrol weet toch dank zij een goede opbouw en klare dialogen de interesse van de kijker niet te verliezen.
Hierbij kan hij ook rekenen op goed acteerwerk. Ludvine Sagnier is knap en Benoît Magimel bracht een niet zo eenvoudige rol tot een goed einde.
Symboliek op het einde die de titel benadrukt en de uiteindelijke houding voor de toekomst van Gabrielle verklaart, is best origineel en mocht er bij.