Radio Bikini (1988)

Documentaire

geregisseerd door Robert Stone
met Kilon Bauno en John Smitherman

Aan het begin van de Koude Oorlog haalde de Amerikaanse regering alle bewoners van verschillende eilanden van de Stille Oceaan, omdat in dat gebied proeven met atoombommen zouden plaatsvinden. Daarna konden de eilandbewoners echter ook niet terugkeren, omdat de proefzone nog 40 jaar lang onbewoonbaar was wegens de vrijgekomen radioactiviteit. Deze documentaire toont een interview met een Amerikaanse militair die de proeven destijds observeerde, evenals archiefbeelden van de ontploffingen en de radioverslaggevingen die toen werden uitgezonden.