The Investigator (1997)

Verenigd Koninkrijk

geregisseerd door Chris Oxley
met Helen Baxendale, Laura Fraser en Ian Burfield

Een vrouwelijke legerofficier die vroeger onderzoek deed naar lesbische vrouwen in het leger wordt daar nu zelf van verdacht. Ze moet een grondig verhoor ondergaan waarbij het leger niets schuwt om de waarheid boven tafel te krijgen. Gebaseerd op een waargebeurd verhaal.

avatar van AHWA
Vijfde toevoeging. Sterke rol van Baxendale, die ik nog kende uit Cold Feet, maar verder is het allemaal niet zo denderend. 2,5*

avatar van lottetje
best een aardige film. Inderdaad niet zo heel veel bijzonders.
Er zit niet zo veel diepgang in, maar wel een goed verhaal.

De ironische en in het algemeen interessante film over verdachtmakingen en vooroordelen binnen de krijgsmacht, is gebaseerd op een waar verhaal, al hadden de personages meer diepgang kunnen krijgen, had de regisseur dichter op de huid kunnen zitten. De film is het sterkst in het tonen hoe militaire homofobie tot in de diepste lagen doorwerkt (alle uitingsvormen die bij hetero's geaccepteerd worden of "normaal" zijn, moeten verborgen blijven). Enige rollen worden bijzonder goed gespeeld.

Homofobe mannen houden een heksenjacht binnen de Britse krijgsmacht op lesbische vrouwen. Brrr. En het schijnt daar nog steeds verboden te zijn in het leger. Wordt tijd dat die Britten eens opdonderen uit de Europese Gemeenschap met hun halfslachtige lidmaatschap. Maar dat terzijde.

Helen Baxendale ('Cold Feet') speelt een prima rol als MP die jacht op haar lesbische collega's moet maken, terwijl ze zelf ook latent, of volledig, lesbisch is. Later zelf slachtoffer van die heksenjacht, ontkent ze alles waar ze eigenlijk voor zou moeten staan. Dan moet je toch wel knettergek zijn. Maar ik vond dat dat niet erg uit de verf kwam in deze (tv)film. Het is allemaal erg Brits: stiff upperlip en weinig woede. Of een tikkie te weinig diepgang, zoals gauke al vaststelde. Vond het ook te fragmentarisch om je echt bij de strot te pakken. Zelfs het slotwoord door de echte sergeant die het allemaal overkwam is nogal vlak. Films kunnen ook te Brits wezen.