4 Passi fra le Nuvole (1942)

Alternatieve titels: Four Steps in the Clouds | Quattro Passi fra le Nuvole | Vier Stappen in de Wolken

Italië

geregisseerd door Alessandro Blasetti
met Gino Cervi, Adriana Benetti en Aldo Silvani

Maria is zwanger maar ongehuwd. Ze is noodgedwongen op weg naar haar familie op het platteland, maar is bang dat de familieleden het niet zullen accepteren dat ze zwanger is, zonder dat ze getrouwd is. Ze vraagt aan de wildvreemde Paolo of hij zich wil voordoen als haar man.

avatar van Straniero
Wordt gezien als een voorloper (van eigen bodem dus) van het Italiaanse neo-realisme. De film balanceert behendig tussen komedie en sociale kritiek, iets dat het eenvoudige verhaal naar hoog niveau tilt. Acteerwerk is dik in orde, de nuchtere humor werkt prima en de mooie beelden van het platteland én warme boodschap laten je met een goed gevoel achter. Aanrader dus.

Te bestellen via de Italiaanse bol.it, met Engelse ondertiteling.

avatar van Flavio
Flavio (moderator)
Uitstekend drama met de nodige humor, en hoewel de beschreven problematiek nu toch wel uit de wereld zou moeten zijn is dat helaas op veel plekken nog niet het geval, dus nog steeds actueel..

Fijne hoofdrol van Cervi, het meisje dat Maria speelt is wat al te bedeesd om indruk te maken. Film kent een behoorlijk wrang einde, als Paolo terug bij zijn gezin is en weer wordt afgesnauwd door zijn vrouw doet dat denken aan Sirk's All that Heaven Allows, een film met een heel andere setting maar thematisch verwant.

avatar van Bobbejaantje
Wat een zalige film. Meesterwerkje! Een film die me van begin tot eind een smile tot achter de oren heeft bezorgd, er zijn er weinig die dat kunnen. Prachtverhaal dat ook schitterend in beeld wordt gebracht door regisseur Alessandro Blasetti en zijn team. Geen achterlijk gedoe, maar gebruik van alle technieken die op dat moment pakweg in Hollywood werden gebruikt. De setting is Italiaans neorealstisch, maar het verhaal lijkt een Frank Capra op niveau, als ik dan toch een referentie zou moeten bedenken.

De muziekscore van Alessandro Cicognini is op maat van deze film handelend over moeilijke situaties en bijhorende emoties tegen de achtergrond van een katholiek Italië. Schitterende hoofdrollen van Gino Cervi en Adriana Benetti, en ook de nevenpersonages zijn interessant uitgewerkt. Waarbij Gino Cervi duidelijk de stadsmens vertolkt en Adriana Benetti het platteland vertegenwoordigt. Behalve feel good is het toch zeker ook een sociaal voelende film. Ik kan me voorstellen dat het thema uit het leven gegrepen was in die tijd.

Straf dat men films van dergelijk niveau kon maken tijdens de oorlog. Hoeft het nog gezegd, een aanrader!