• 8.227.712 stemmen

A Very British Gangster (2007)

Documentaire | 97 minuten

Genre: Documentaire

Oorsprong: Verenigd Koninkrijk

Geregisseerd door: Donal MacIntyre

Met onder meer: Dominic Noonan

Over A Very British Gangster

"Look after those that look after you F*ck off those that f*ck off you"

Documentaire die een kijkje geeft in één van Engelands grootste gangsterfamilies. De groep criminelen onthult een brute wereld waarin de gangsters hun eigen regels en wetten opstellen en handhaven. Dominic Noonan is het hoofd van de Noonan criminele familiedynastie en wordt drie jaar gevolgd van rechtszaak naar rechtszaak, ondertussen inzicht gevend in deze wereld van ontvoering, moord, drugs en martelingen.

Lee72

Zeer indrukwekkende documentaire, ik heb hier erg van genoten.

Zoiets blijft je echt bij, vooral omdat alles echt is.

avatar van JDSsmetje

JDSsmetje

• 2070 stemmen

Niet slecht, maar goed. Het is leuk en goed om een realistische kijk te nemen in de gangsterwereld. Deze documentaire kon wel wat ingekort worden naar mijn mening. Niet alles boeit, maar voldoende elementen wel. Mooie muziek ook.

avatar van Awake78

Awake78

Ja muziek was idd goed. Leuk dat deuntje uit die HTC-reclame.

Verder vond ik bepaalde scenes een beetje knullig overkomen, zulke echte gangsters waren het helemaal niet. Zoals: 'hey we moeten onze bank verkopen, ik heb 500 pond nodig'. Of: 'we moeten met het busje - nee dat kan niet, want daar staat een wielklem op!'

Dit soort dingen zul je niet gauw zien bij de maffia of de gangs in LA mijns inziens.

Verder wel een aardig beeld van het grauwe, armoedige leven in de buitenwijken van de Britse steden, in dit geval Manchester. Maar in de meeste gevallen deed onze Dominic nét even wat te stoer om als een echte hardcore-gangster over te komen. Dat viel me op en stoorde me soms zelfs. Hij lette ook altijd goed op waar de camera was.

Ook die broer stoorde me op het laatst (stoer doen over hoeveel mensen hij had vermoord) en ik vond het vervolgens vreemd waarom hij een massale uitvaart kreeg van 3.000 mensen vol respect, terwijl hij gewoon een koelbloedig moordenaar was (volgens hemzelf dan). Bepaalde dingen strookten gewoon niet met elkaar.

Op de documentaire-maker, regie en camerawerk niets aan te merken, dat was echt top. Vandaar mijn voldoende.

avatar van Tarc86

Tarc86

Vond het een hele slechte film/documentaire. Ik had al snel in de film moeite om Noonan serieus te nemen samen met die zogenaamde stoere bodyguards van hem. Hij was volgens mij vooral een selfmade gangster.

Ik kijk liever naar een engelse gangsterfilm als Rise of a Footsoldier naar een waargebeurd verhaal dan naar een documentaire met echte beelden zo slecht als deze..

avatar van Awake78

Awake78

Ja kijk daar heb je het verschil al. Rise of a Footsoldier is een film, daarin is het makkelijker om dingen in scene te zetten en wat aan te dikken.

Dit is natuurlijk wel real-life. Dat kun je de regie niet echt kwalijk nemen (want dat was wel in orde), maar 'gangster' Noonan zelf natuurlijk wel.

Verder heb je wel gelijk met die 'stoere' bodyguards van 14 enzo....ik denk dat als je in Amsterdam een lukraak cimineeltje onder de loep neemt dat je nog een spannendere film kunt maken dan dit prul.

avatar van Tarc86

Tarc86

Dat er een verschil is tussen film en documentaire heb je helemaal gelijk in. Alleen kijk ik dan liever naar iets wat ze iets/veel aandikken dan naar die rommel..Er gebeurde helemaal niks spannends..

Vond het erg zonde van mijn 5 euro;)

avatar van johnrambo

johnrambo

Leuke documentaire over een gangster die ik niet helemaal serieus kon nemen met zijn puberale lijfwachten.

gauke

Een wat plakkerige, eenzijdige documentaire. Hoe deze gangster(familie) echt is, blijft wat aan de oppervlakte. Diepere vragen worden uit de weg gegaan. Wat je te zien krijgt is een onbeschofte, ongeschoolde man die het prettig vindt met jongemannen om te gaan en leeft van de angst die hij en zijn familie hebben aangericht.

avatar van Robi

Robi

Aanvankelijk dacht ik even dat het om een nep documentaire ging. Het leken zulke karikaturen. die vader met zijn zoontjes en allemaal strak in het pak. Maar al gauw bleek het toch allemaal wel realistisch. Een nette documentaire over een gangster in Manchester. Niet zo schokkend als de Satudarah documentaire die ik pas nog gezien heb, maar toch wel boeiend. Ook nu kan ik me maar moeilijk inleven in die wereld. Net als bij de Satudarah's zie ik toch vooral een wereld van simpele zielen. Extreem gewelddadig, maar wel fascinerend. Toch altijd weer boeiend genoeg voor een documentaire.

avatar van Moviestar1979

Moviestar1979

Een redelijke documentaire over de gangsterfamilie Noonan.

Persoonlijk vond ik de soundtrack beter dan de documentaire. Dominic Noonan staat grotendeels centraal als hoofd van deze beruchte familie. Carlton Leach verschijnt eveneens kort in beeld. Het leven van deze gangster werd verfilmd in Rise of the Footsoldier (2007).

Deze documentaire kreeg in 2011 een slechte sequel. Deze verscheen onder de titel: "Sins of the Father. " Regisseur Donal MacIntyre won in 2007 een Grand Prix, en werd genomineerd voor een Grand Jury Prize.

2,5 *