Sheba, Baby (1975)

Actie / Misdaad

geregisseerd door William Girdler
met Pam Grier, Austin Stoker en D'Urville Martin

De knappe, zelfstandige Sheba Shayne, succesvol prive-detective in Chicago, gaat terug naar haar geboorte-plaats omdat haar vader bedreigt wordt door de onderwereld. Koelbloedig en nergens voor terugdeinzend neemt zij het op tegen niets en niemand ontziende gangsters.

avatar van jackie
Die Blaxploitation films uit de jaren 70 blijven erg leuk.

avatar van You_bastard
De vrouwelijke coole shaft.

FisherKing
En Pam was terug in Jacky Brown

avatar van movie acteurs
Geinige actie/misdaad film met Pam. Gewoon een aardige film waar Grier het weer tegen gangsters opneemt. Vermakelijk en best coole film. Krijgt een 3.0.

Avonturenfilmpje met Pam Grier (Pam Griet ware beter geweest) als superwoman.
Eenvoudig, vermakelijk en simpel voorspelbaar. Verstand op nul is meer dan genoeg.

Matige blaxploitation waarin Pam Grier wraak neemt op een paar afpersers. Een uiterst mager verhaaltje met eenzijdige personages. Maar een aangename retro-uitstraling door o.a. de muziek en kleding. Veel van de actie-scenes zien er lekker knullig uit en dat maakt de film uiteindelijk nog redelijk vermakelijk.

p.s. de openingcredits deden me sterk denken aan die van Jackie Brown.

Toch een wat tegenvallende film waarbij Pam Grier het dit keer opneemt tegen gangsters die haar vader afpersen (i.v.m. zijn bedrijf) en wat uiteindelijk lijdt tot "wraak" van haar. Het verhaal is best flauw en eigenlijk ook wel saai. Zelfs Pam Grier (zeer preuts dit keer) valt in deze film tegen en ze loopt er ook maar zeer zelden sexy bij (pas in de laatste 30 minuten is ze enigszins genietbaar). De funky muziek (overigens zeer dominant aanwezig in de film) bij de introductie van haar was wel leuk gedaan. Ze is trouwens eigenlijk de enige vrouw in deze film dus het bloot gehalte is dit keer helaas beperkt tot nul. Zelfs de twee wapens van Pam Grier zijn niet volledig te zien De overige cast speelde trouwens als houten Klaassen (pimp "Walker" zag er overigens wel komisch uit) en eerlijk gezegd miste ik ook wel Sig Haig een beetje want die zorgde toch altijd wel voor de nodige humor die in deze film totaal ontbreekt. Ook qua actie valt deze film behoorlijk tegen (duurt ook lang voordat er iets gebeurt) en de actie ziet er ook zeer amateuristisch en nep uit.

Nee dit was gewoon een tegenvallende film van mevrouw Pam Grier die nauwelijks het kijken waard was.

P.S. de poster hierboven is best misleidend want zo ziet Pam Grier er totaal niet uit in de film.

avatar van Decec
Een redelijk actie/misdaad/drama/thriller film...
Prima verhaal...
Maar toch slecht acteerwerk...
Actrice Pam Grier speelt wel redelijk goed...
Klein beeld 4:3, geen hd aanwezig,
wel prima kwaliteit beeld...
Redelijk achtergrond geluid
(geen Dolby Digital aanwezig)...
Ouderwetse opname, camerabeweging...

avatar van Richard_Voorhees
Na Girdler's poging tot het maken van een blaxsploitation Exorcist (Abby) is deze wat standaard uitgewerkte misdaadflick met Pam Grier toch een flink stuk beter.
Het verhaal heeft niet veel om het lijf. Grier's vader word uitgeperst en uiteindelijk gedood, waarna zij na het teleurstellende optreden van de lokale autoriteiten het recht in eigen hand neemt.
Uiteraard moet er uiteindelijk weer een of andere blanke rijkaard de kern van alle ellende zijn.
Grier speelt haar rol wel weer met flair en verder zijn het met name de muziek en de kostuums die dit overduidelijk een blaxploitation maken. Vooral die handvol mannen die verkleed zijn als pimps die je ook wel ziet in games als GTA en Saints Row.
Vermakelijke kost, maar veel meer dan dat ook niet.