Sugar & Spice: Fûmi Zekka (2006)

1 stem

Japan
Drama / Romantiek

geregisseerd door Isamu Nakae
met Yûya Yagira, Erika Sawajiri en Mari Natsuki

Shiro is na het behalen van zijn middelbare school besluiteloos over hoe hij zijn studie wil vervolgen. In de tussentijd neemt hij een baantje bij een benzinestation, tot grote onvrede van zijn ouders, maar met enthousiaste steun van zijn Amerika idealiserende oma die verklaart dat een "gas station" een romantische plaats is voor dolenden. Ze krijgt daarin gelijk als de iets volwassenere Noriko na het beëindigen van haar relatie op het benzinestation komt werken. De nog maagdelijke Shiro raakt tot over zijn oren verliefd en wordt met een bitterzoete eerste liefde de wereld van volwassenheid ingevoerd.

avatar van -fal
Poster doet je een film verwachten die je maar bij vlagen te zien krijgt. De film leunt erg sterk aan bij Amerikaanse cultuur: de humor (flauw), de muziek - Oasis, muziek uit de jaren '50, en geschmier met een stukje muziek dat me erg aan Once upon a time in America liet denken - de interieurs, plotontwikkeling, misschien ook wel de moraal.

De film begint als comedy, wordt dan kort romance en eindigt als bitter drama, maar de manier waarop die drie aan elkaar geregen worden kwam op mij wat geforceerd over. Neemt niet weg dat ik me vermaakt heb bij de film. Er zitten een paar mooie scène's in, Yûya Yagira weet met zijn acteren te boeien, en wie van sentimenteel met passende muziek houdt, zal zich ook wel vermaken. Visueel ziet het er wel leuk uit, maar bij mij overheerst het gevoel: why, man?