Pineapple Express (2008)

Komedie / Misdaad
111 minuten / 117 minuten (unrated version)

geregisseerd door David Gordon Green
met Seth Rogen, James Franco en Rosie Perez

Dale Denton (Seth Rogen), een luie wietroker, heeft maar één reden om zijn even luie dealer Saul Silver (James Franco) op te zoeken: om wiet te kopen, vooral het zeldzame 'Pineapple Express'. Als hij getuige is van een moord, die wordt gepleegd door een gewetenloze politieagent en de gevaarlijkste drugsbaron van de stad, raakt hij in paniek. Van schrik laat hij zijn 'Pineapple Express'-joint vallen. Deze is zo zeldzaam dat de moordenaars direct naar Saul en Dale worden geleid. De hallucinerende heren slaan op de vlucht en ontdekken al snel dat ze niet lijden aan achtervolgingswaanzin veroorzaakt door hun overmatige drugsgebruik...

Voorspelbare komedie met enkele aardige grappen maar vooral veel voorspelbare grappen over drugs, die vooral erg tam zijn.
Verder erg voorspelbare rollen van Roger en Franco en de film duurt een half uur te lang!

Geslaagd als satire op de films die het hebben over de harde, misdadige drugwereld en met de helden die het kwaad ontdekken, een harde tijd beleven met spetterende gevechtsscènes en wilde achtervolgingen, maar dan toch het boeltje oplossen, zij het ten koste van een flinke portie bloed, but so what.
Seth Rogen is onverbeterlijk als de lawaaierige, paniekerige held.

Komedie is vaak ook een kwestie van smaak, maar deze beviel mij erg goed. Dom geouwehoer met rare karakters. Het verhaal is niet heel hoogstand, maar de dingen die er gebeuren zijn wel hilarisch. Dit komt ook door een erg leuke rol voor Danny McBride (je moet van z'n humor houden). Ik heb iig genoten.

avatar van missl
Leuker dan verwacht ik moest erom lachen met wat wijntjes en vriendinnen. Een film die zichzelf niet serieus neemt en dat maakt het best grappig.

avatar van Anamorph
Flauw, erg flauw.

avatar van Night's Watch
Prima film voor 420
Ik heb recentelijk Freaks & Geeks gekeken dus het duo Franco & Rogan was een aangename verrassing. Ze zetten hun rol beide fantastisch neer, de types zijn uiteraard wat overdreven maar het gedrag, de denkwijzen en opmerkingen zijn realistischer dan in een gemiddelde stonerfilm.
Het plot is één berg cliché, van de week in See No Evil, Hear No Evil (1989) bijna hetzelfde plot gezien. De scenes zijn gelukkig hilarisch genoeg om het plot te doen vergeten. Tof dat de film wordt afgesloten met toch een redelijke actie scene wat de film wat extra's geeft, al mag dat ook wel met de lange speelduur voor een film.

Een van de betere stonerfilms, vier sterren.

avatar van FilmFreakFanaat
In de categorie comedy is het voor mij van ondergeschikt belang hoe sterk een plot is. Humor en herkenbaarheid zijn hierin van het grootste belang. Vrijwel elke Hollywoodproductie eindigt hetzelfde, het klassieke happy end. Zo ook in Pineapple Express waar een groot deel van de grappen zeer geslaagd is. Veel grappige en droge dialogen en twee stoners, gespeeld door Franco en Rogen die samen een goede chemie hebben. Voor iemand die zijn weg weet met marihuana veel herkenbare situaties, al is alles natuurlijk een beetje over de top. Belangrijk is dat de film zichzelf ook niet zo serieus neemt. Niet zo goed als The Big Lebowski maar absoluut een stoner klassieker.

avatar van Psycho-M
Ter ere van het 10 jarig bestaan van deze film kwam Seth Rogen met enkele feitjes:
Seth Rogen Celebrates 10-Year Anniversary Of Pineapple Express with Fun Facts About Stoner Comedy | Deadline

Ik heb de film ook maar weer eens opgezet en het blijft een leuke stoner comedy.
Zeker door Danny McBride, die de film naar een bovengemiddeld niveau tilt.
Natuurlijk is het plot niet zo geweldig, maar van een stoner comedy hoeft dat voor mij ook niet.
De situaties, slap gelul en rare karakters.
En als je dan ook nog de gag reel en de first table reed bekijkt dan heb je echt wel weer even goed kunnen lachen, althans ik wel.

Het wordt wel echt tijd voor weer eens een goede stoner comedy, fingers crossed dat The Beach Bum dit gaat worden.

avatar van Shadowed
Irritant.

Sowieso zijn misdaadskomedies niet helemaal mijn ding, en dat heb ik nu dus al helemaal ontdekt. Rogen is een beetje een on and off acteur voor mij, af en toe vind ik hem leuk, af en toe wat minder. Hier was hij duidelijk wat minder.

Maar af en toe nog wel grappig, een aantal glimlach momentjes op hele droge momenten. Het huisgevecht tussen Franco, Rogen en McBride vond ik het leukste stuk. Ook de "there's glass in my ass" van Robinson kreeg me wel degelijk aan het lachen.

Voor de rest is dit een bloedirritante film met slechte en suffe humor. Enkele momenten rolde ik zelfs met mijn ogen, dat erg zelden gebeurd. Bosscene met Franco / Rogen was zelfs gewoon triest te noemen. Visueel ook best matig op een aantal stunts na die er nog wel leuk uitzagen en leuk in beeld waren gebracht door Gordon Green.

Het acteerwerk was wel prima, de acteurs gingen op in hun rollen, maar ze waren gewoon meestal niet grappig. Franco was al helemaal een stoorzender, terwijl hij wel degelijk kan acteren in normalere rollen. Rogen is Rogen, McBride is McBride. Enkele leuke momenten, veel gewoon suf.

Laatste shootout weet het ook niet bepaald meer omhoog te helpen. Soms verveelde ik me gewoon, en helemaal op het einde hoopte ik zelfs dat hij zou eindigen. Zo is dit weer een matige Amerikaanse humor komedie die ik niet helemaal kon pruimen. Green is wel een prima regisseur, maar hij kan echt wel beter dan zichzelf hier te verlagen.

NRT
Wat heb ik mij ontzettend vermaakt met deze film. Ik lag heel vaak in een deuk. Vooral Seth Rogen is toch een fantastische acteur in dit genre!

avatar van martijn011
Waardeloze komedie.
Films met drugs en hoofdrolspelers die zo stoned zijn als een garnaal kunnen me meestal niet bekoren, geen idee waarom. Seth Rogen en James Franco lopen de gehele film schreeuwend, zwalkend en irritant overal de boel te vergallen. Ik moet zeggen dat ik zelden een glimlach om m'n mond heb kunnen krijgen, heel af en toe was dat het geval en dan dankzij Seth Rogen. Dat was ook de enige acteur die ik in deze film kon verdragen, voor de rest is het woord verschrikkelijk een understatement.

Het verhaal is het niet eens waard om benoemd te worden. Al vind ik wel dat dit in een genre als dit ook totaal ondergeschikt is. In een film als deze moeten de hoofdrolspelers gevoel hebben voor timing wat betreft grappen en grollen en moet je vermaakt worden met absurde situaties waarbij je jezelf op de dijen slaat van het lachen.
In deze film is dit allemaal niet aan de orde, wat mij betreft dan ook een totale mislukking.
Met 2* ben ik nog mild.