Till Death Us Do Part (1969)

Alternatieve titel: Alf 'n' Family

Verenigd Koninkrijk

geregisseerd door Norman Cohen
met Warren Mitchell, Dandy Nichols en Una Stubbs

In 1939 wonen Alf Garnett (Warren Mitchell) en zijn familie in Londen. Alf is een grofgebekte dweper, die het zijn onberispelijke familie niet makkelijk maakt. De omstandigheden, met onder andere een op handen zijnde oorlog, maken Alf's gedrag er niet beter op, waardoor zijn gezin het flink moet ontgelden.

Bijzonder grappig portet van een eenvoudige burgerman, die een eigen mening heeft over alles wat er in de wereld gebeurt. Alf Garnett is vooral een man met een ontzettend grote mond, maar met een klein hartje.

Het eerste deel van de film, dat zich afspeelt vlak voor en tijdens de Tweede Wereldoorlog, is helemaal in de stijl van Adolf Hitler - My Part in His Downfall en Dad's Army, allebei van dezelfde regisseur. Echt mijn soort humor dus. De tweede helft van de film speelt 20 jaar ná de oorlog. Alf's dochter, die in de oorlog werd geboren, is intussen opgegroeid tot een typisch naoorlogse puber, met dito vrijer, waarmee Alf de nodige aanvaringen krijgt te verduren. Wel prachtig om te zien hoe tijdens een voetbalwedstrijd tegen Duitsland alle verschillen tussen de voor- en naoorlogse Britten simpelweg verdwijnen.