The Hound of the Baskervilles (1983)

Verenigd Koninkrijk
Mystery / Misdaad

geregisseerd door Douglas Hickox
met Ian Richardson, Donald Churchill en Denholm Elliott

Als het verscheurde lichaam van Graaf James gevonden wordt, heeft men het vermoeden dat hij aangevallen is door een verschrikkelijk monster. De andere bewoners van het stadje zijn doodsbang. Sherlock Holmes en Watson starten een onderzoek en doen al snel de ontdekking dat er iets heel vreemds aan de hand is...

avatar van catweasel
Ik heb deze gekocht bij Blokker voor 1.50, ik verwachtte er dan ook niets van. Het viel me daarom enorm mee, Ian Richardson is vermakelijk als Holmes en de andere personage's worden ook goed neergezet. Ik stoorde me af en toe aan de goedkope decors, vooral het moeras was erg nep. Verder is het een prima detective.

neo (crew)
Aangezien ik het boek en een eerdere verfilming ken, snap ik niet wat het genre horror hierbij doet. Of is dit een ietswat andere opzet?

avatar van catweasel
Het is zeker geen horror, ik werd er absoluut niet bang van. Daarnaast is de film behoorlijk trouw aan het boek.
Dus de hele film draait gewoon om het mysterie van de hond.

De "spannende" scene's spelen zich af in een moeras dat ik erg nep vond. Ik kreeg het idee dat ze telkens weer tussen dezelfde decorstukken stonden.

Een van mijn favorite films. Ian Richardson speelt zijn rol als Sherlock Holmes erg goed. Die vermomming als zigeuner; niet te geloven! Z'n uiterlijk en stem waren niet te herkennen!

catweasel; ik heb hem ook bij blokker gekocht voor € 1.50

avatar van wyatt earp
Toevallig: Ik heb em ook gekocht bij de blokker voor 1,50.

Goede film. Het had een aparte sfeer die de andere film met Ian Richardson (the sign of four) niet had. Vooral die vermoming is erg goed gedaan.

The Sign of four vond ik een stuk minder. Deze is spannender.

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Gedateerd.

En niet zo'n beetje ook. Voor een gemiddelde TV-productie in de jaren '80 idd prima, maar anno nu kan dit niet goed meer mee. En dat is jammer, ik ken namelijk zat oudere films die de tand des tijds wel hebben doorstaan.

Met name het acteerwerk is bij vlagen ronduit slecht. Ook de verhaalopbouw is niet echt in orde en komt enigszins rommelig over. De humor is erg oubollig en er zit ook nog eens een hiaat in van jewelste: Holmes leest hand van vrouw en vrouw vlucht daarop te paard. Een paar km oid verderop komt ze tot stilstand en huilt tegen een boom aan. En wie zit daar in de boom? Juist ja, Holmes...

Neen, deze zoveelste remake kun je rustig overslaan. Tenzij je van sfeervol Engels amateur-toneel houdt natuurlijk.

Zeer matige productie.

avatar van Brix
Heel aardige versie van het meest bekende Sherlock Holmes verhaal.
Goede sfeer, ondanks (of mede dankzij?) een aantal studio-settings.
Die laatste zijn overigens heel wat beter dan de helemaal foute Canadese locaties die in een recentere versie van het verhaal te zien waren.
Een klasse acteur als Richardson is het natuurlijk wel toevertrouwd om van zijn rol iets goeds te maken.
Hij doet dat dan ook met zwier.
Donald Churchill als Dr. Watson verdient eveneens een vermelding.
En wat de 'spookhond' zelf betreft, dat is de beste (zeg maar griezeligste)van al de exemplaren die ik in de (te) vele verfilmingen gezien heb.

avatar van kirk douglas
1983? had de film voor recenter gehouden !
ian richardson zet een erg goede holmes neer maar ook de andere acteurs spelen erg goed.
vooral brain blessed als lions was geweldig.
de hond is ook goed vormgegeven.de film hoort bij de beste versies van het verhaal.
ook is de dvd spotgoedkoop.

avatar van aburex
Ook de film gekocht bij Blokker en hij is geweldig meegevallen voor een TV-film uit de jaren 80

avatar van Roger Thornhill
Ian Richardson, hier als Holmes onsterfelijk (helaas niet letterlijk, R.I.P. 2007), absoluut de beste die ik ooit gezien heb, in een zeer sfeervolle film met prachtige opnames van de moors. Mijn favoriete verfilming van dit verhaal.

avatar van EW101
Ooit eens eerder gezien toen ik nog echt een klein kind was. Toen vond ik het ook een leuke film.
Nu eens herbekeken. En de film blijft wel goed.
Het is een sfeervolle film met een goede Sherlock en Watson. (Ian Richardson zet het personage echt leuk neer) . De rest van de personages deden het ook wel goed.
Er waren ook echt mooie beelden in de film. Zowel van de natuur, de setting en hoe het Engeland van zeker een eeuw geleden eruit zag, maar ook de gotische (? -met mist enzovoort) stukken zoals het moeras en het kasteel van de Baskervilles zelf.