Zavet (2007)

Alternatieve titels: Promise Me This | Promets-Moi

Servië / Frankrijk

geregisseerd door Emir Kusturica
met Uros Milovanovic, Marija Petronijevic en Aleksandar Bercek

Tsane leeft samen met zijn opa Cvetka op een berg. Samen met hun buurman zijn ze de enige inwoners van het gehele dorp. Cvetka vertelt tegen Tsane dat hij niet lang meer te leven heeft en hij vraagt of Tsane voor hem zijn drie laatste wensen wil gaan vervullen. Tsane moet naar de stad gaan en daar hun enige koe verkopen. Met dat geld moet er een religieus icoon gekocht worden, dan iets wat hij zelf graag wil hebben en tot slot moet hij een vrouw vinden en daarmee thuiskomen.

Draait in competitie op het filmfestival in Cannes.

avatar van Marintje
Zeer leuke comedie !

avatar van Chromeo
Dit was mijn eerste film van Kusturica. Ik had al veel goeds over deze regisseur gehoord en mijn verwachtingen waren dan ook hooggespannen. Deze "Promise me this" is toch flink tegengevallen. De film is in mijn ogen een "krankzinnige, geforceerde fabel" die op geen enkel moment weet te overtuigen. De humor is enorm kinderachtig, mist finesse en de acteurs maken zich allemaal schuldig aan overacting.
Het verhaal op zich stelt ook weinig voor en lijkt geschreven door een 12-jarige... Zeer slappe hap!!!

avatar van Arkan_Srbija
Deze film is echt vet hahaha .. Echt grappig, maar ook met echte Servische humor. Weet niet of iedereen het begrijpt, maar ik vond het echt een leuke film.

avatar van mikey
Serieuze of zelfs extreme zaken worden door middel van cartoongeweld en slapstick opgelost. Daarnaast lijkt me pippi langkous vergelijkbaar (malle uitvinders, dieren, vliegende mensen). Je moet er tegen kunnen.

avatar van Freud
Inderdaad een wat mindere film van Kusturica, door de overvloed aan slapstick en kinderachtige uitvinders-humor. Maar dat neemt niet weg dat het, zoals steeds, een geweldig leuke en vertederende film is, met heel veel enthousiasme gemaakt. Ik heb niks tegen wat magisch realisme dus vliegende mensen en vreemde bouwvakkers hebben me niet gestoord, wel de wat domme Home Alone - truukjes. De muziek is leuk maar niet uitzonderlijk, de acteerprestaties zijn ok en het scenario, voor zover dat er toe doet, is aangenaam. Misschien wat te veel elementen uit vroegere films die terugkomen, zodat je toch heel de tijd zit te denken dat bijvoorbeeld Black Cat White Cat toch een veel betere film is Maar ondanks deze minpuntjes, blijf ik een fan van Kusturica, en heb ik de film met heel veel plezier gezien.

Overigens: Dr. Nelle Karajlic, de zanger van Kusturica's No Smoking Orchestra, treedt tegenwoordig op in het geweldige kostuum van die blauwe engel uit deze film - heb het zelf mogen aanschouwen op Couleur Cafe vorig weekend

avatar van jansma
Super grappige film, als je van absurde komedie houd moet je deze echt gezien hebben.

avatar van Spetie
Een leuke film van Kusturica, maar het moet gezegd worden dat deze het bij lange na niet haalt bij zijn eerdere films.

Zavet is niet veel anders dan zijn andere films. Bizarre over the top humor, soms lekker banaal, rare personages, veel vrolijke muziek en veel dieren vullen deze Zavet in. Dat klinkt allemaal goed. Dat is het in de eerste helft zeker ook wel, maar toch lijkt Kusturica op een gegeven moment een beetje de balans kwijt te raken. Het tempo is enorm hoog en Kusturica lijkt op sommige momenten gewoon veels te veel in bepaalde scènes te willen stoppen, waardoor de lijn langzaam maar zeker uit de film verdwijnt. Hierdoor voelen de ruim twee uur dat de film duurt, op een gegeven moment toch wel ietwat lang aan. Dat is iets, wat ik bij zijn vorige films nooit had.

Verder ontbreekt het een beetje aan diepgang. Het hoofdpersonage moet aan de toekomst denken, omdat zijn opa er straks waarschijnlijk niet meer is, maar dat element komt maar erg weinig terug in het verhaal. Overigens is los van alle kritiek gelukkig nog voldoende te genieten. De maffe personages en de creatieve aanpak van Kusturica zorgen ervoor dat ik toch nog regelmatig met een glimlach op mijn gezicht heb zitten kijken. Het camerawerk is ook van een bovengemiddelde kwaliteit en verder is het een film, waar je jezelf prima mee kunt vermaken en dat heb ik dan ook wel gedaan.

“Slechts” een gemakkelijke voldoende dus.

avatar van 93.9
Mijn minst favoriete Kusturica...
Nog steeds vermakelijk, maar de lolligheid begint er wel beetje af te raken.
Wel mooie cameravoering.