La Ragazza di Nome Giulio (1970)

Alternatieve titels: A Girl Called Jules | Model Love

Italië / Frankrijk

geregisseerd door Tonino Valerii
met Silvia Dionisio, Gianni Macchia en Esmeralda Ruspoli

Venetië: Jules annuleert abrupt de ceremonie op de dag vóór haar huwelijk, om te gaan nadenken over de redenen van haar mislukking als vrouw. Haar eerste vriend, Lorenzo, die werd opgevoed door een mooie maar verdorven gouvernante, was te verlegen om haar aan te raken. De daaropvolgende negatieve ervaringen met mannen en een gemengd gevoel van aantrekking en afschuw ten opzichte van het andere geslacht brengen haar op de rand van waanzin. In een laatste poging tot wraak op het geslacht man besluit zij een onbekende man te verleiden met het doel hem gruwelijk te verminken...

Lastig om te beoordelen. Ik kom ook niet verder dan drie voorzichtige sterretjes. Het verhaal zal niet ieders cup of tea zijn. Het gaat om een meisje uit de betere kringen dat op het punt staat te trouwen, maar daar op het laatste moment van afziet. Veel onbegrip van haar omgeving dus. Het meisje, Jules genaamd, een jongensnaam, zit nogal met zichzelf in de knoop. Alle jongens zitten achter haar aan en willen allemaal met haar trouwen. Maar ze houdt helemaal niet van jongens. Maar of ze dan lesbisch is weet ze ook niet. Daarom gaat ze maar met iedere man naar bed die ze tegenkomt. Zo ongeveer dus.

Erg Italiaans allemaal. Dus nogal theatraal. Tikje pathetisch ook. Silvia Dionisio die Jules speelt is geen groot actrice. De vele tranen die vergoten worden zijn nep en het lukt niet om enige compassie met het meisje te voelen. De rest van de cast is niet veel beter. Het slot is over de top en ongeloofwaardig. Maar wel mooie plaatjes van Venetië.

PS. De synopsis hier geeft de hele film weg. Daar zou een moderator toch op moeten letten.