Adam Resurrected (2008)

Verenigde Staten / Duitsland

geregisseerd door Paul Schrader
met Willem Dafoe, Jeff Goldblum en Moritz Bleibtreu

In de nasleep van de Tweede Wereldoorlog kijkt Adam Stein (Jeff Goldblum) terug op de jaren die in zijn gedachten haast eeuwen lijken. Ironisch genoeg spaarden de nazi's hem, omdat hij als voormalig circusartiest de overige Joden nog kon vermaken op weg naar de gaskamers. Nu, na de oorlog, zit Adam in een centrum voor overlevenden van de Holocaust en probeert zijn gedachten weer op orde te krijgen.

avatar van Skrean
Vakkundige gemaakte film met goede Goldblum. Film is hier en daar heel aangrijpend maar toch is er hier en daar een lach te vinden.

avatar van latrat
Goldblum en Dafoe schitteren hier wel in, als je't mij vraagt.
Verwarrende film of een schizofreen dillema: De holocaust overleven.

avatar van RickZ
Drama over verpleegtehuis van geestgestoorden van WOII, niet interessant

avatar van latrat
drama doet de film toch echt te kort hoor.

avatar van Embie
Met dank aan de mensen hieronder, heb ik deze film kunnen zien!

Ik vond het een erg mooie film. Ik heb er die nacht gewoon slecht van geslapen. Jeff Goldblum speelt het echt fantastisch. Hij was op sommige momenten gewoon een beetje eng en op andere momenten een gewone leuke man. Ook de andere mensen die posttraumatische stress leidde speelde het heel goed.

Zeker een aanrader voor mensen die van een goede drama houden.

avatar van Darbie
Niet serieus te nemen wanproduct.
Goedkoop, plat en daarom misselijkmakend.
Overtuigd Nergens !

M.i. een belediging voor de echte slachtoffers en hun nabestaanden.

avatar van Flavio
Embie schreef:
Met dank aan de mensen hieronder, heb ik deze film kunnen zien!

Graag gedaan

avatar van mcdaktari
Er zijn hier op MM ook leden die de pagina anders ingesteld hebben, zodat het laatste nieuwe bericht bovenaan staat i.p.v onderaan. Ik zelf heb het zo dat het nieuwe bericht onderaan komt staan maar het is maar net wat je gewend bent.
Ik neem aan dat Embie dat bedoeld met "Met dank aan de mensen hieronder".

Een engiszins vreemde, maar opmerkelijke, psychologische en claustrofobische film met zowel emotionele als horror scènes in een portret van een Holocaust overlevende vol schuldgevoelens en lijden/ellende. Jeff Goldblum speelt een onderhoudende rol maar schijnt nooit tot het uiterste te gaan, zodat hij enige diepte mist.

avatar van Flavio
mcdaktari schreef:
Ik neem aan dat Embie dat bedoeld met "Met dank aan de mensen hieronder".

Ah zo. Wist ik niet nee.

Dat niet alle filmen die handelen over de concentratiekampen en/of de gevolgen ervan, goede filmen zijn bewijst deze film.
Ik vond dit een oersaaie prent die niets bijbrengt over de ganse geschiedenis van de kampslachtoffers.
De laagste score is dan ook zeer terecht, die geheel gaat naar Willem Dafoe die nog een redelijke vertolking brengt van een kampbewaker.
Maar verder, snel vergeten deze prent.

Mijn eerste indruk: onwijs saai!!

Ik vond alleen dat dikke mens met die bril onwijs grappig.

avatar van ladybug
Oei, wat is deze film me tegengevallen. Toen ik de achterkant van de dvd hoes las dacht ik dat het een mooie ontroerende film over de oorlog en nasleep ervan zou zijn.
Helaas kwam ik van een koude kermis thuis.
Wat een nare en vervelende film was dit.
Het verhaal was nauwelijks te volgen en erg verwarrend.
Heel erg jammer, geen aanrader.

ipman-99
"He Survived The War, But He Can't Escape His Past." ... " !!!

Fantastisch Drama (Oorlog) !!! Jeff Goldblum en Willem Dafoe schitteren in deze parel van een drama.Schizofreen dilemma: De holocaust overleven. Wat kunnen de gevolgen zijn? En de nasleep van deze donkere periode = WO II ! Geschift om zien was dat Adam Stein (Goldblum) een hond moest spelen voor een Duitse officier (Dafoe) ! De film gaat heen en weer via flashbacks en laat duidelijk de psychologische schade zien bij de personages !

Matige film waarin een overlevende van de holocaust terecht komt in een inrichting met meerdere slachtoffers. Op zich een verhaal met een boeiende insteek, echter valt de uitwerking wat tegen en wordt het nergens aangrijpend. Het zijn vooral de scenes tussen Jeff Goldblum en Willem Dafoe die voor de beste momenten zorgen.

De nachtmerrie van de Holocaust op een heel merkwaardige manier gebracht. Niet alleen de gruwel ter plaatse maar vooral de narige gevolgen bij diegenen die het drama overleefden.
Sommige scènes lijken me totaal overbodig om het droevige van het gebeuren te onderstrepen en dat zal dan wel de reden zijn waarom de film niet zo'n sukses werd.
Toch een origineel werk met goede vondsten.