Portland (1996)

Denemarken

geregisseerd door Niels Arden Oplev
met Anders W. Berthelsen, Ulrich Thomsen en Iben Hjejle

Twee broers, Janus en Jacob, worden door hun moeder aan hun lot overgelaten. Janus, de jongste van de twee, kijkt enorm op naar zijn grote broer. Deze moet een gevangenisstraf uitzitten wegens drugshandel. Op de dag van zijn vrijlating gaat Janus zijn broer opwachten. Nauwelijks op vrije voeten, steelt Jacob een wagen...

Geen alledaagse film. Met name de vormgeving is wel apart. Kleurgebruik en muziek. En die geven de film wel een sfeer waar je je niet echt thuis voelt. En dat is dan waarschijnlijk ook de bedoeling in deze film over twee broers in een wereld vol drugs en geweld. Toch is de film te afstandelijk gefilmd en het verhaal ook te vaag. En daarmee is deze film geen topper geworden.