At Klappe med Een Hånd (2001)

Alternatieve titel: One Hand Clapping

Denemarken
Komedie / Drama

geregisseerd door Gert Fredholm
met Jens Okking, Peter Gantzler en Susanne Juhász

Met 50 miljoen kronen op de bank besluit de 60-jarige zakenman Erik Svensson een nieuw leven te beginnen met zijn vriendin in Spanje. Na een lang ziekbed is zijn vrouw overleden en staat niets hem meer in de weg. Net voor vertrek komt zijn advocaat echter met een brief van een voormalige minnares waarin zij aangeeft dat hun verhouding, 26 jaar geleden, niet zonder gevolgen is gebleven. Svensson huurt begrafenisondernemer Anders in als tijdelijke chauffeur en gaat op zoek naar zijn veronderstelde dochter. Deze Heidi blijkt kapster te zijn. Svensson weigert te geloven dat ze zijn dochter is, maar nadat ze Anders geknipt heeft, leert hij haar beter kennen. De beide mannen ontdekken dankzij elkaar en Heidi dat het leven meer voor ze in petto heeft.

IQ160
Waren er maar meer van dit soort films.

Goede ingetogen speelfilm.

Gisteren op TV.

Ondanks een script dat mij voor geen meter boeit, toch een mooie film dankzij de intrigerende personages.

avatar van ILDIB
Simpel maar doeltreffende film. De melancholiek en dwangmatigheid wordt prima neergezet. Niet zo goed als Grønne slagtere helaas, maar zeker de moeite waard. Let wel je moet niet met teveel energie op de bank zitten want dan houdt je m niet vol.

avatar van xenne
moet zo'n beetje de ultieme feel-good movie zijn. bijzonder simpel, maar tegelijk ook bijzonder charmant. erg aardige verrassing... 3½

Pure
Leuke spontane film om te zien; de eenvoud van de verhaallijn zorgt voor meer concentratie op de de personages (die bijzonder goed ingevuld worden). Het zeer licht aanwezige drama in combinatie met een subtiele komische ondertoon werken perfect voor de korte speelduur van de film.

avatar van Knisper
Eigenlijk een film die nergens in slaagt. Grappig is de film vrijwel nooit (in feite is er maar een grap die steeds herhaalt wordt, Svensson denkt met geld alles te kunnen kopen), de personages zijn veel te karikaturaal en visueel valt er ook weinig te beleven (behalve de seksscene dan, met die beelden op de achtergrond. Maar vooral door het feit door de film niet te veel pretenties heeft en in combinatie met de korte speelduur blijft het in zijn totaliteit wel een sympathieke filmpje, zodat er toch nog 2,5* sterren.

avatar van scumfrog
subtiel, scherp, lachen, huilen zonder vals sentiment, voorstelbaar, let wel ik bedoel geen voorspelbaar. Ik leefde wel mee in ieder geval. Leuke film!

avatar van Mads Smikkelsen
Prima film, mooi van eenvoud met lekkere humor en toch de nodige diepgang. LEUK!!

Humor maar niet hilarisch, gewoon met een brede grijs gekeken. Verrassend leuke film

lezertje
Aardige feelgood movie , maar geen uitblinker in zijn soort.